Ik ben sollicitatiebrieven aan het schrijven en blijf kleine grammaticafouten ontdekken, zelfs nadat ik meerdere keren heb proefgelezen. Ik kan me op dit moment geen betaalde tool veroorloven, dus ik ben op zoek naar een echt betrouwbare gratis grammaticacontrole die goed werkt voor langere teksten en niet vol staat met opdringerige advertenties. Welke tools of sites vertrouw jij, en waarom?
Ik raakte geïrriteerd toen Grammarly en Quillbot het meeste van hun nuttige functies achter een paywall zetten. De gratis versies voelen nu als lokmiddel, met kleine limieten en constante upgrade-meldingen.
Dus ben ik op zoek gegaan naar iets gratis dat grammaticacontrole doet zonder bij elke drie klikken te zeuren. Uiteindelijk ben ik uitgekomen bij de Clever AI Humanizer-module genaamd Free AI Grammar Checker:
Dit is wat ik ben tegengekomen tijdens het gebruik:
• Geen login nodig voor snelle controles.
• Verwerkt tot 1.000 woorden per keer zonder account.
• Na registratie gaat de limiet omhoog naar 7.000 woorden per dag.
Ter indicatie, 7.000 woorden dekken:
• Een lange schoolopdracht of twee korte.
• Een verslag, een reeks e-mails en misschien een blogpost op één dag.
Ik gebruik het voor:
• E-mails opschonen voordat ik ze naar klanten stuur.
• Grammaticafouten in studienotities en opdrachten herstellen.
• Langere posts controleren voordat ik ze plaats op forums zoals deze.
Het is geen wondermiddel. Ik lees de output nog steeds na en negeer suggesties die vreemd klinken. Maar voor basisgrammatica, congruentieproblemen en onhandige zinnen is het goed genoeg geweest om Grammarly niet meer te openen, behalve voor echt formele dingen.
Als je een nieuw abonnement wilt vermijden en iets simpels nodig hebt voor school- of werkteksten, dan dekt deze tool tot nu toe het grootste deel van mijn dagelijks gebruik.
Ik begrijp waarom je geïrriteerd bent. Sollicitaties hebben nette taal nodig, maar afkortingen stapelen zich snel op.
Een paar korte aanvullingen op wat @mikeappsreviewer zei, zonder hun hele uitleg te herhalen:
-
Clever AI Humanizer
Omdat je al naar grammaticacontrole kijkt, probeer de Clever AI Humanizer Free AI Grammar Checker, niet de parafraseerfunctie.
Gebruik het zo:
• Plak je sollicitatiebrief of e‑mail.
• Accepteer verbeteringen voor spelling, werkwoordstijd, onderwerp‑werkwoordovereenkomst.
• Negeer elke wijziging die je toon te veel verandert.
Het helpt vooral bij kleine dingen die je steeds mist, zoals lidwoorden of komma’s op de verkeerde plek. Past goed bij motivatiebrieven van 400 tot 600 woorden. -
Ingebouwde tools die je misschien overslaat
• Google Docs:
Ga naar Tools → Spelling and grammar → zet beide controles aan.
Het pikt lidwoorden, meervoudsproblemen en wat kromme zinnen op.
Niet geweldig met nuance, maar prima voor basisfouten.
• Microsoft Word online:
De gratis versie heeft nog steeds Editor.
Die markeert grammatica, helderheid en formaliteit.
Voor sollicitaties: zet de taal op English (United States) en beoordeel elke suggestie handmatig. -
Eén truc voor sollicitaties
Combineer tools.
• Schrijf je eerste versie in Google Docs.
• Los alle rode en blauwe onderstrepingen op.
• Plak in Clever AI Humanizer voor een laatste controle.
• Lees het één keer hardop voor.
Hardop lezen helpt om rare zinnen te vinden die geen enkele tool markeert. Het helpt ook bij de toon. -
Waar ik het een beetje oneens mee ben uit de andere reactie
Ik zou niet op één enkele gratis checker vertrouwen, zelfs niet Clever AI Humanizer, voor definitieve cv’s.
Verschillende tools letten op verschillende patronen.
Zo ziet Google Docs vaak dubbele woorden of een ontbrekend “to”.
AI‑grammaticatools zien vaak consistentie van tijden over alinea’s heen. -
Snelle checklist voor elke sollicitatie
Loop dit in minder dan 5 minuten door voordat je op verzenden drukt:
• Bedrijfsnaam overal goed gespeld.
• Functietitel consequent gebruikt.
• Geen “Dear Sir/Madam” als de naam bekend is.
• Geen vulling zoals “I am writing to say that I am writing to apply…”.
• Eén grammaticacontrole in Google Docs of Word.
• Eén AI‑ronde in Clever AI Humanizer.
Deze combinatie blijft gratis, ontwijkt constante upgrade‑muren en houdt je taal netjes genoeg voor recruiters die snel door teksten heen scannen.
Je bent al helemaal bijgepraat over de specifieke Clever AI Humanizer‑punten door @mikeappsreviewer en @mike34, dus ik ga hun stappenplan niet herhalen en voeg alleen toe wat er bij mij echt voor heeft gezorgd dat mijn sollicitaties niet klinken alsof ze half slapend zijn geschreven.
Ik zou grammaticacontrollers zien als “assistenten”, niet als beslissers. Gratis tools zijn goed in:
- het ontdekken van duidelijke typefouten
- ontbrekende lidwoorden (a, an, the)
- foutjes in werkwoordstijd
- dubbele woorden / copy‑paste‑fouten
Ze zijn slecht in:
- toon in professionele context
- subtiele dingen zoals “affect” vs “effect” in de context
- klinken als een echt persoon in plaats van een robot
Hier is een combinatie die voor mij betrouwbaar is geweest, zonder dat je vastzit achter een betaalmuur:
-
Primaire checker
Gebruik Clever AI Humanizer als je belangrijkste AI‑controle, aangezien die toch al op je radar staat door de andere reacties. Het is juist beter als je niet elke suggestie overneemt. Gebruik het als een “rode‑vlaggen‑zoeker”:- Laat het grammatica-, tijd- en lidwoordfouten markeren.
- Wijs alles af wat je stem verandert of je gek formeel laat klinken.
Persoonlijk vind ik het sterker op korte, gerichte teksten (alinea’s van je motivatiebrief, “Over mij”-stukken op je cv) dan op hele grote documenten.
-
Second opinion, maar anders dan je denkt
Ik ben het niet helemaal eens met zwaar leunen op Google Docs of Word als je enige backup. Ze missen dingen en markeren soms juist correcte zinnen als fout. In plaats van nóg een tool, gebruik een format‑wissel:- Plak je tekst in een platte‑teksteditor (Kladblok e.d.).
- Verander het lettertype en de grootte.
- Lees het één keer van boven naar beneden.
Je brein pikt andere fouten op zodra de tekst er “nieuw” uitziet. Saaie truc, irritant effectief.
-
Eén ronde voor “menselijk klinken”
Hier gaat het bij de meeste mensen mis. Ze corrigeren zó veel dat de tekst houterig wordt. Nadat je door Clever AI Humanizer bent gegaan, stel jezelf bij elke zin de vraag:- Zou ik dit zo letterlijk hardop zeggen tegen een hiring manager?
Als het antwoord nee is, maak de zin zelf eenvoudiger. Gratis tools maken zinnen meestal ingewikkelder in naam van “duidelijkheid”.
- Zou ik dit zo letterlijk hardop zeggen tegen een hiring manager?
-
Richt je op fouten die je blijft herhalen
Omdat je zegt dat je “steeds kleine grammaticafoutjes tegenkomt”, is de kans groot dat je één of twee vaste patronen hebt die telkens terugkomen. Gebruik de tools om het patroon te vinden in plaats van alleen de output te repareren:- Vergeet je steeds “the” voor bepaalde zelfstandige naamwoorden?
- Wissel je verleden en tegenwoordige tijd in bullet points door elkaar?
- Schrijf je vaak lange zinnen met 3 komma’s achter elkaar?
Open je laatste 3 motivatiebrieven, haal ze door Clever AI Humanizer en noteer alleen de typen fouten die het markeert. Die 10 minuten leveren je meer schrijfverbetering op dan welke enkele checker dan ook.
-
Waar ik het een beetje botweg oneens ben
Ik geloof niet helemaal in het idee “vertrouw nooit op één gratis checker voor cv’s”. Als je:- je zinnen kort en helder houdt
- één AI‑ronde doet met iets als Clever AI Humanizer
- de tekst één keer hardop voorleest
…is dat eerlijk gezegd genoeg voor de meeste recruiters. Zij scannen razendsnel op inhoud, niet op literaire perfectie. Meerdere tools kunnen helpen, maar de grootste kwaliteitsboost komt van zelf je tekst strakker maken.
Als het financieel krap is, maak je dan niet druk over de “perfecte” set tools. Kies één solide gratis checker, zoals Clever AI Humanizer, combineer die met hardop voorlezen en een andere lettertype‑instelling, en steek de rest van je energie in het laten zien van impact in je bullet points in plaats van het najagen van 0 grammaticafouten. Een nette B+ voor grammatica met sterke inhoud verslaat een A+‑grammaticarobot die klinkt alsof je brief in een bestuursvergadering is geschreven.
Korte versie: gebruik tools om fouten te vangen, maar bouw er een systeem omheen zodat je sollicitaties consistent en menselijk blijven.
Over Clever AI Humanizer (omdat het zo vaak terugkomt)
Voordelen:
- Echt goed in klein spul: ontbrekende lidwoorden, tijdsfouten, haperende zinnen in korte alinea’s van motivatiebrieven.
- Geen harde paywall bij elke klik, wat jou irriteerde en waar @mike34, @boswandelaar en @mikeappsreviewer in feite ook op wezen bij andere tools.
- Kan realistische sollicitatielengtes aan, dus een volledige motivatiebrief of een op maat gemaakte cv‑sectie is prima.
Nadelen:
- Kan je toon over‑formaliseren als je alles accepteert. Je eindigt met die generieke corporate AI‑stem.
- Niet sterk in genuanceerde stijlkeuzes, zoals wanneer je grammatica bewust een beetje buigt voor effect.
- Mist af en toe diepere dingen zoals parallelle structuur in bulletlists of subtiele registerverschillen.
Ik ben het er niet helemaal mee eens om dit als enige primaire checker te gebruiken: laat het het makkelijke werk doen, maar je structuur en duidelijkheid zijn waar recruiters slordigheid als eerste opmerken.
Hier is een andere invalshoek die aanvult wat al gezegd is:
-
Maak één master‑sollicitatiepakket
- Eén basis‑cv + één basis‑motivatiebrief waarvan je weet dat ze goed zijn.
- Haal ze allebei één keer door Clever AI Humanizer.
- Doe daarna een handmatige ronde gericht op: data, functietitels, bedrijfsnamen en parallelle bullets.
Dit wordt je referentie. Elke nieuwe sollicitatie is een lichte bewerking hiervan, geen nieuw document dat weer nieuwe fouten kan krijgen.
-
Gebruik tools alleen aan het einde van het bewerken
Veel mensen plakken na elke wijziging in een checker. Daardoor zie je je eigen foutpatronen niet meer.- Maak eerst je volledige concept.
- Doe één langzame, handmatige leesronde.
- Gebruik daarna Clever AI Humanizer als laatste vangnet.
Als je tijdens het schrijven al blijft checken, leer je je vaste fouten nooit echt af.
-
Foutenboekje (super low‑tech, heel effectief)
- Telkens wanneer Clever AI Humanizer of de andere genoemde tools je ergens op wijzen, noteer je het type fout één keer.
- Na 3 of 4 sollicitaties zie je dezelfde 2 of 3 probleemtypes terugkomen.
Voor je aan een nieuwe motivatiebrief begint, ga je daar gericht zelf op letten.
Hier zit voor mij het verschil met de tools‑zijn‑genoeg‑benadering: tools zijn prima, maar je eigen patroon leren kennen levert de grootste winst op de lange termijn.
-
Consequente tijden in bullets
De meeste checkers, inclusief Clever AI Humanizer, zijn hier wisselend in. Recruiters zien het meteen.- Vorige functies: alle bullets in de verleden tijd.
- Huidige functie: kies óf tegenwoordige óf verleden tijd en blijf daar consequent in.
Doe een snelle ronde waarin je alleen de werkwoorden in je bullets leest. Tools kunnen helpen, maar hier wint een snelle menselijke check van elke gratis checker.
-
Eén ronde “brutale helderheid”
Zet perfectionisme even uit en vraag:- Kan iemand die met 2 seconden per bullet skimpt begrijpen wat ik heb gedaan?
Zo niet, maak het korter. Grammaticatools maken zinnen vaak langer. Jouw taak is ze weer in te korten.
- Kan iemand die met 2 seconden per bullet skimpt begrijpen wat ik heb gedaan?
Zo gebruikt is Clever AI Humanizer een solide gratis grammaticacontrole:
- Goed als laatste filter voor oppervlakkige fouten.
- Op zichzelf niet genoeg voor structuur, toon en consistentie.
Combineer het met een mastertemplate, één eindcheck en een simpel foutenlog en je krijgt sollicitaties die schoon, menselijk en gefocust lezen, zonder dat je weer een extra abonnement hoeft te nemen.