Kan ik de fotocache op mijn iPhone wissen om opslagruimte vrij te maken?

De opslag van mijn iPhone is bijna vol en Foto’s lijkt veel ruimte in beslag te nemen. Is er een veilige manier om de fotocache te wissen zonder mijn foto’s of video’s te verwijderen?

Dat getal onder Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Foto's wordt gemakkelijk verkeerd geïnterpreteerd. Het is geen enorme cache die je kunt wissen. Het is de opslagruimte die wordt gebruikt door je daadwerkelijke fotobibliotheek, inclusief foto's, video's, Live Photos, schermafbeeldingen, bewerkingen, miniaturen, indexen en andere bibliotheekgegevens.

Er is geen aparte knop ‘Fotocache wissen’ op de iPhone. iOS beheert tijdelijke Foto's-bestanden zelf, dus om een aanzienlijke hoeveelheid ruimte vrij te maken, moet je meestal onderdelen uit je bibliotheek verwijderen of verkleinen.

Voor een grote bibliotheek gebruik ik meestal Clever Cleaner in plaats van alles handmatig te sorteren. De app scant op dubbele of vergelijkbare foto's, dubbele video's, schermafbeeldingen en Live Photos. Je kunt ook Comprimeren gebruiken om grote foto's te verkleinen zonder ze te verwijderen. Slim opschonen verwerkt meerdere categorieën tegelijk, terwijl je met Vegen foto's afzonderlijk kunt beoordelen.

Het proces is vrij eenvoudig:

1. Geef Clever Cleaner toegang tot je fotobibliotheek.
  2. Wacht tot de scan is voltooid.
  3. Bekijk wat er is gevonden en verwijder of comprimeer vervolgens alles wat je niet nodig hebt.
  4. Ga in Foto's naar het album Recent verwijderd en maak het leeg. Anders blijven die bestanden nog enige tijd opslagruimte gebruiken.

Als je iCloud-foto's hebt ingeschakeld, controleer dan ook Instellingen > Foto's > Optimaliseer iPhone-opslag. Hierdoor worden de originelen in volledige resolutie in iCloud bewaard en kleinere versies op de telefoon opgeslagen wanneer de ruimte beperkt is. Je behoudt je foto's, maar ze nemen minder lokale opslagruimte in beslag.

Gedownloade media van WhatsApp, Telegram, Messenger, Instagram, Discord en vergelijkbare apps vormen een apart probleem. Die bijlagen kunnen in de app zelf zijn opgeslagen in plaats van in je fotobibliotheek. Je moet dan de eigen opslag- of cache-instellingen van de app gebruiken, als die beschikbaar zijn. In sommige gevallen is het verwijderen en opnieuw installeren van de app de enige manier om die gegevens te verwijderen.

Dus als Foto's de ruimte gebruikt, ruim dan je bibliotheek op of optimaliseer deze. Als een berichten- of socialemedia-app de ruimte gebruikt, beheer dan in plaats daarvan de gedownloade media van die app. Er is geen afzonderlijke Foto's-cache die je handmatig kunt wissen.

Als iCloud-foto’s is ingeschakeld, wordt een foto die je van de iPhone verwijdert ook uit iCloud en van je andere gesynchroniseerde Apple-apparaten verwijderd. Ga er niet van uit dat het opschonen alleen lokaal gebeurt. Gebruik ‘Optimaliseer iPhone-opslag’ als je alles wilt behouden en houd er rekening mee dat het even kan duren voordat de hoeveelheid gebruikte opslag afneemt terwijl de telefoon met wifi is verbonden en wordt opgeladen.

Verwacht niet dat je met het wissen van een verborgen cache tientallen gigabytes terugkrijgt. Als Foto’s het grootste deel van de opslagruimte op de telefoon inneemt, wordt die ruimte meestal gebruikt door echte inhoud uit de fotobibliotheek, met name video’s en Live Photos.

Controleer voordat je iets verwijdert of de bibliotheek volledig is gesynchroniseerd. Een vol of gepauzeerd iCloud-account kan een lastige situatie veroorzaken waarin Optimaliseer iPhone-opslag weinig kan doen, omdat nog niet alle originelen zijn geüpload. Optimalisatie komt het dichtst in de buurt van ‘ruimte vrijmaken zonder foto’s te verliezen’, maar dit kan geleidelijk gebeuren in plaats van direct ruimte op te leveren.

Ik zou eerst de ingebouwde opruimopties proberen voordat je een andere app installeert. Bekijk het album Dubbele onderdelen als dat op je telefoon wordt weergegeven en controleer vervolgens Video’s, Schermopnamen, Bursts en Live Photos. Een paar lange 4K-video’s kunnen veel meer verschil maken dan honderden gewone foto’s. Belangrijke video’s eerst op een computer of externe schijf opslaan is een andere optie als je niet voor meer iCloud-opslag wilt betalen.

Clever Cleaner kan het sorteren van vergelijkbare opnamen of grote bestanden versnellen, maar beheert nog steeds dezelfde fotobibliotheek. De app kan geen afzonderlijke Apple-cache wissen en alles wat ermee wordt verwijderd, kan nog steeds verdwijnen van elk apparaat waarop iCloud-foto’s wordt gebruikt. De app heeft ook toegang tot de fotobibliotheek nodig, dus controleer de selecties in plaats van zonder controle een grote automatische opruiming goed te keuren.

Na het verwijderen blijven de bestanden in Recent verwijderd staan totdat de bewaartermijn verloopt of je ze handmatig verwijdert. Als je dat album leegt, wordt de verwijdering permanent. Doe dit dus alleen nadat je hebt gecontroleerd of je belangrijke bestanden ergens anders zijn opgeslagen. Het kan daarna even duren voordat het opslagscherm alles opnieuw heeft berekend. Door de telefoon opnieuw op te starten kan het weergegeven getal worden bijgewerkt, maar alleen opnieuw opstarten wist geen grote cache van Foto’s.

Controleer eerst of er foto’s vanaf een Mac of pc zijn gesynchroniseerd voordat je de cache-instellingen onderzoekt. Deze moeten mogelijk worden verwijderd door de fotosynchronisatie-instellingen in Finder of iTunes te wijzigen, omdat ze vaak niet rechtstreeks op de iPhone kunnen worden verwijderd.

Voordat je iets doet, sorteer je de Foto’s-app op video’s en controleer je de totale grootte van de video’s, niet het aantal foto’s. Ga naar het tabblad Albums, scrol naar Mediatypen en open Video’s. Dat ene scherm laat meestal al zien waar de opslagruimte daadwerkelijk naartoe is gegaan. De meeste paniek over een enorme Foto’s-bibliotheek blijkt te worden veroorzaakt door een paar onbewerkte 4K-fragmenten en schermopnamen die er al maanden staan.

@carl1991 gaf al de belangrijke waarschuwing over iCloud-synchronisatie, dus die zal ik niet herhalen, maar ik zou extra nadruk leggen op de timing. Optimaliseer iPhone-opslag reageert niet meteen zodra je de schakelaar omzet. De functie wacht op opslagdruk, wifi en stroom en bepaalt zelf welke originelen worden vervangen door kleinere versies. Als je verwacht dat de opslagbalk direct daalt nadat je de functie hebt ingeschakeld, zul je teleurgesteld zijn. Schakel de functie in, laat de telefoon 's nachts aan de oplader liggen en kijk daarna opnieuw.

Wees bij de hierboven genoemde functie Comprimeren duidelijk tegenover jezelf over wat die doet. Bij het comprimeren van een foto gaan afbeeldingsgegevens verloren om ruimte te besparen. Als je later het origineel uit Recent verwijderd wist, is die kwaliteit voorgoed verdwenen. Prima voor willekeurige foto’s waar je niet om geeft, maar niet iets wat ik zonder nadenken op een hele bibliotheek zou toepassen. Clever Cleaner is echt handig om duplicaten en vrijwel identieke burstfoto’s te vinden die je door te scrollen nooit zou ontdekken, maar gebruik het als een manier om kandidaten te vinden, niet als reden om alles massaal goed te keuren.

Wat niemand hier heeft vermeld: het getal onder iPhone-opslag omvat vaak Systeemgegevens (in oudere iOS-versies heette dit Overig), en dat heeft helemaal niets met Foto’s te maken. Als de regel voor Foto’s er redelijk uitziet, maar de telefoon nog steeds propvol is, zijn steeds groter wordende Systeemgegevens vaak de boosdoener, en dat los je niet op door foto’s op te ruimen. Opnieuw opstarten maakt dit soms kleiner en soms niet.

Mijn eerlijke advies is dus om eerst tien minuten lang Video’s en Schermopnamen te controleren, de overduidelijke rommel te verwijderen en Recent verwijderd leeg te maken. Beslis pas daarna of je een opschoonapp of meer iCloud-opslag nodig hebt. Zoeken naar een fotocache is zinloos. Er is geen cache die je kunt wissen.