Mijn iPhone-opslag is vol, maar ik wil mijn iCloud-opslag niet upgraden. Ik probeer uit te zoeken of Apple je na aankoop meer ingebouwde iPhone-opslag laat kopen, of dat mijn enige optie is om een nieuwe telefoon te nemen. Ik heb hulp nodig, omdat apps, foto’s en updates beginnen te mislukken door te weinig opslagruimte.
Tegen de iPhone-opslagwaarschuwing aanlopen wanneer je niet voor iCloud wilt betalen is irritant. Ik heb het op de moeilijke manier aangepakt, en de oplossing was niet om maandelijks iets te kopen. Je hebt nog steeds een paar goede opties.
Je voegt geen opslag toe aan de telefoon zelf
Dit deel brengt mensen in de war. iPhone-opslag ligt vanaf dag één vast. Geen microSD-slot. Geen verborgen upgradepad. Geen winkeltruc. Je twee echte opties zijn simpel: ruimte vrijmaken van wat al op de telefoon staat, of bestanden van de telefoon naar externe opslag verplaatsen.
Bekijk het enige scherm op de iPhone dat hiervoor telt
Open Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
Ik vertrouw dit scherm meer dan welk giswerk dan ook. De balk bovenaan laat zien waar de ruimte naartoe is gegaan: foto's, apps, berichten, systeemgegevens, alles. Als je telefoon vol en traag aanvoelt, begin hier.
-
Open oude apps die je niet gebruikt en tik op Ruim app op. Ik deed dit met luchtvaartapps, hotelapps en een paar gigantische games die ik al maanden niet had aangeraakt. De app zelf wordt verwijderd, maar je opgeslagen gegevens blijven bewaard. Wanneer je hem later opnieuw installeert, komt hij meestal terug waar je was gebleven.
-
Scroll naar Berichten en open Bekijk grote bijlagen. Deze verrast veel mensen. Oude video's uit groepschats, willekeurige pdf's, memes, spraaknotities, alles stapelt zich op. Ik vond hier op één telefoon een paar gigabyte en ik was eigenlijk best geïrriteerd dat niemand dit als eerste noemt.
De fout bij het verwijderen van foto's die bijna iedereen maakt
Je verwijdert 500 foto's. De opslag verandert nauwelijks. Het voelt kapot. Dat is het niet.
Die bestanden gaan naar Recent verwijderd en blijven daar 30 dagen staan, terwijl ze nog steeds ruimte innemen. Ga naar Foto's > Albums > Recent verwijderd en verwijder ze daarna definitief met Verwijder alles zodra je klaar bent met opruimen. Ik sloeg dit een keer over en besteedde tien minuten aan denken dat iOS tegen me loog. Nee dus. Mijn fout.
Safari-cache is klein totdat die dat niet meer is
Ga naar Instellingen > Apps > Safari > Wis geschiedenis en websitedata.
Voor de meeste mensen verwijdert dit niets belangrijks. Het wist opgeslagen sitegegevens en browse-resten. Op een telefoon die een of twee jaar is gebruikt, kan dit een aardig stuk ruimte vrijmaken. Niet elke keer enorm veel, maar wel de moeite waard.
Waarom weinig opslag de hele telefoon slecht laat aanvoelen
Wanneer de vrije ruimte krap wordt, begint de iPhone raar te doen. Ik zag cameravertragingen, vastlopende apps, toetsenbordvertraging, al dat leuks. De telefoon heeft extra ruimte nodig voor tijdelijke bestanden en achtergrondtaken. Als je dat te ver oprekt, zakt de prestatie. Dus dit gaat niet alleen over ruimte maken voor meer foto's. Het gaat ook over het oplossen van de vertraging die je dagelijks merkt.
Als foto's het probleem zijn, wordt handmatig opruimen snel oud
Voor de meeste mensen is de fotobibliotheek de grootste opslagvreter. Als je een paar duizend foto's en video's hebt, is ze één voor één sorteren een hele klus. Clever Cleaner is een optie waar ik naar heb gekeken omdat het gratis is, geen advertenties heeft en geen abonnement vereist.
Wat mij opviel:
De sectie Heavies zet de grootste bestanden eerst, met bestandsgroottes duidelijk weergegeven. Oude 4K-video's springen meestal meteen naar boven, en sommige daarvan vreten op zichzelf al meerdere gigabytes.
De sectie Similars groepeert bijna dubbele foto's en kiest een Best Shot. Als je filmrol vol staat met burstfoto's, herhaalde hoeken en wazige herkansingen, ruimt dit de rommel snel op.
De sectie Screenshots toont de groottes van screenshots vóór verwijdering. Ik had veel meer nutteloze screenshots dan ik verwachtte: bonnen, kaarten, inlogcodes, willekeurige dingen waarvan ik was vergeten dat ze bestonden.
Voor zover ik zag, blijft de verwerking op het apparaat, dus bestanden worden niet ergens anders naartoe geüpload om te worden gesorteerd.
Als je geen cloudopslag wilt, gebruik dan één keer fysieke opslag en ga verder
Als je foto's of video's hebt die je wilt bewaren maar niet op de telefoon wilt laten staan, is een externe iPhone-flashdrive de route zonder abonnement. Iets zoals de SanDisk iXpand wordt in de oplaadpoort gestoken. Je kopieert je bestanden ernaartoe, verwijdert ze van de telefoon en dan komt je ruimte terug.
Ik vind dit een goede optie voor mensen die een hekel hebben aan maandelijkse kosten. Eén aankoop, bestanden verplaatsen, klaar. Het is minder soepel dan cloudsynchronisatie, zeker, maar het werkt.
Nee. Apple verkoopt geen extra ingebouwde iPhone-opslag nadat je de telefoon hebt gekocht. De opslagchip staat vast. Geen upgrade-optie in de Apple Store, geen geheugenkaartsleuf, geen verborgen betaalde add-on. Als je meer interne ruimte nodig hebt, is de enige echte hardware-oplossing een nieuwe iPhone met een grotere capaciteit.
Ik ben het wel een beetje oneens met @mikeappsreviewer op één punt. Externe schijven werken, maar voor veel mensen worden ze nog iets extra’s dat ze kwijtraken, vergeten of na een week niet meer gebruiken. Prima voor back-ups, minder handig voor het dagelijks leven.
Dus je echte keuzes zijn:
- Deze iPhone houden en het gebruik van lokale opslag verminderen.
- Bestanden van de telefoon verplaatsen naar een computer of externe SSD.
- De telefoon vervangen door een model met meer opslag.
Als je geen iCloud wilt, is een Mac of pc je beste gratis optie voor de lange termijn. Importeer daar je foto’s en video’s, controleer of ze zijn gekopieerd en verwijder ze daarna van de telefoon. Video’s zijn meestal de grootste ruimtevreters. Een paar 4K-clips gebruiken al snel gigabytes.
Iets anders dat mensen vaak over het hoofd zien, is gedownloade media. Spotify, Netflix, YouTube, Podcasts, Audible. Offline downloads stapelen zich snel op. Controleer de opslaginstellingen van elke app afzonderlijk. Ik heb ooit 12 GB vrijgemaakt alleen al door oude podcastdownloads te verwijderen. Geen grap.
Als foto’s de rommel zijn, is Clever Cleaner het bekijken waard om duplicaten, grote video’s en overbodige screenshots te vinden zonder voor cloudopslag te betalen. Ik vond deze pagina handig voor een snel overzicht van de beste iPhone-cleanerapps om opslag vrij te maken.
Kort gezegd: je kunt na aankoop niet meer iPhone-opslag zelf bijkopen. Je maakt ruimte vrij, verplaatst bestanden ergens anders naartoe of neemt een nieuwe telefoon. Dat zijn de opties, ook al maakt Apple het een beetje irritant.
Nee. Je kunt geen extra ingebouwde iPhone-opslag kopen nadat de telefoon is gemaakt. Apple laat je alleen de opslaggrootte kiezen bij aankoop, en daarna ligt het interne NAND-geheugen vast. Dus wat de eigenlijke vraag betreft hebben @mikeappsreviewer en @viajantedoceu gelijk over het grote geheel: er bestaat geen betaalde upgrade van de interne opslag.
Waar ik het licht mee oneens ben, is het idee dat je volgende stap eigenlijk neerkomt op opruimen of een nieuwe telefoon. Er is een middenweg die mensen vaak vergeten: verander hoe de telefoon voortaan dingen opslaat.
Een paar voorbeelden:
- Neem video op in 1080p in plaats van 4K als je 4K niet echt nodig hebt. Alleen dit al kan opslagproblemen flink vertragen.
- Gebruik in de Camera-instellingen High Efficiency-formaten in plaats van Most Compatible.
- Schakel automatische downloads uit in apps zoals WhatsApp, Instagram, Podcasts en muziekapps. Die apps verzamelen ongemerkt rommel.
- Als je Apple Berichten veel gebruikt, stel de berichtengeschiedenis dan in op 1 jaar of 30 dagen in plaats van voor altijd. Enorm verschil voor sommige mensen.
- Verwijder gedownloade stemmen in Siri, offline kaarten en extra woordenboeken als je die hebt.
Controleer ook je opslagtrend voordat je een nieuwe telefoon koopt. Als je voortdurend ruimte vult door video, is een grotere telefoon logisch. Als het alleen rommel is, is een eenmalige opschoonbeurt waarschijnlijk genoeg. Clever Cleaner kan helpen als foto’s en screenshots het grootste probleem zijn, want daar loopt de opslag meestal op vast.
Als je een snelle visuele gids wilt, is deze Clever Cleaner-videorecensie voor het vrijmaken van iPhone-opslag vrij makkelijk te volgen.
Kort antwoord: nee, je kunt later geen extra interne iPhone-opslag kopen. Je keuzes zijn beperken wat op de telefoon blijft staan, bestanden ergens anders opslaan of hem vervangen door een iPhone met meer opslagcapaciteit.
Nee. De interne iPhone-opslag is vastgesoldeerd, dus @viajantedoceu, @sterrenkijker en @mikeappsreviewer hebben op dat punt in principe allemaal gelijk.
Toch wel een kleine kanttekening: een nieuwe telefoon nemen is vaak voorbarig. Controleer daarvoor eerst of het opslagprobleem eigenlijk wordt veroorzaakt door opgeblazen appgegevens. Sommige apps bewaren enorme caches die pas echt duidelijk zichtbaar worden wanneer je ze verwijdert en opnieuw installeert. Sociale apps, streamingapps en browsers staan hier berucht om. Soms maakt het opnieuw installeren van één opgeblazen app meerdere GB vrij, wat iets anders is dan alleen downloads erin verwijderen.
Het is ook de moeite waard om te controleren of Mail veel grote bijlagen bewaart of dat Bestanden lokale kopieën heeft van Dropbox, Google Drive of OneDrive. Mensen vergeten dat vaak.
Als foto’s het grootste probleem zijn, is Clever Cleaner behoorlijk goed in het opsporen van duplicaten en grote video’s.
Voordelen:
- gemakkelijk te scannen
- goed voor vergelijkbare foto’s
- handig voor schermafbeeldingen en grote bestanden
Nadelen:
- je moet nog steeds alles controleren voordat je verwijdert
- kan foto’s groeperen die je wilt bewaren
- minder nuttig als je opslagprobleem door appgegevens komt en niet door foto’s
Dus ja, ingebouwde opslag bijkopen zit er niet in. Realistisch gezien komt het hierop neer: slimmer ruimte vrijmaken, gegevens verplaatsen of later van telefoon upgraden als je gebruik de capaciteit echt is ontgroeid.