Min USB-stasjon sluttet plutselig å åpne seg, og nå sier datamaskinen min at den må formateres før jeg kan bruke den. Den inneholder viktige bilder, arbeidsdokumenter og personlige filer som jeg virkelig ikke har råd til å miste. Jeg ser etter den tryggeste måten å gjenopprette data fra en korrupt USB-stasjon på uten å gjøre situasjonen verre eller overskrive noe. All hjelp med filgjenoppretting fra USB, reparasjonstrinn eller pålitelige gjenopprettingsverktøy vil være til stor hjelp.
Jeg støtte på dette med en minnepinne full av arbeidsdokumenter, og den første feilen jeg nesten gjorde var å klikke på hvert eneste reparasjonsvarsel Windows kastet etter meg.
Hvis USB-en din ser korrupt ut, slutt å bruke den med en gang. Ikke formater den. Ikke kjør CHKDSK. Ikke kopier nye ting over på den. De tre handlingene har en tendens til å gjøre gjenoppretting verre, ikke bedre.
Dette ville jeg sjekket først:
- Koble den til en annen USB-port.
- Prøv den på en annen datamaskin.
- Se om den vises i Diskbehandling på Windows eller Diskverktøy på Mac.
- Skriv ned den nøyaktige feilmeldingen hvis det dukker opp en, spesielt ting som Du må formatere disken før du kan bruke den.
Hvis datamaskinen fortsatt ser stasjonen i det hele tatt, ville jeg hoppet rett til filgjenoppretting.
Jeg har hatt ganske grei erfaring med Disk Drill når Windows nektet å lese filsystemet riktig. Den skannet fortsatt enheten og hentet ut filer.
Dette gjorde jeg:
- Installerte Disk Drill på hovedstasjonen min, ikke på den skadede USB-en.
- Koblet til den defekte USB-en og åpnet appen.
- Valgte USB-en fra enhetslisten.
- Kjørte skanningen og lot den fullføre helt, selv om det tok en stund.
- Forhåndsviste de funnede filene først, så jeg visste at resultatene ikke var søppel.
- Gjenopprettet alt til en annen stasjon.
En liten ting, men viktig. Ikke gjenopprett filer tilbake til den samme korrupte USB-en. Jeg vet det høres opplagt ut, men folk gjør det.
Hvis filene betyr mye, ville jeg laget et byte-for-byte sikkerhetskopibilde først i Disk Drill og skannet bildet i stedet for den originale minnepinnen. Jeg har gjort dette én gang med en ustabil stasjon, og det føltes tryggere siden jeg ikke belastet USB-en om og om igjen.
Etter at filene dine er hentet ut og kontrollert, kan du ta deg av selve stasjonen. Reparer den hvis du vil. Reformater den om nødvendig. Data først, fiks senere.
Ja, hvis USB-enheten fortsatt vises i Diskbehandling med riktig størrelse, kan filene dine ofte gjenopprettes uten formatering først.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ett viktig poeng. Ikke formater stasjonen før gjenoppretting. Jeg vil likevel være litt uenig i den bastante holdningen om å aldri bruke CHKDSK. CHKDSK er risikabelt for en minnepinne med viktige filer, så jeg ville ikke brukt det først. Men etter at du har gjenopprettet data, har det verdi for å teste filsystemet.
Min rekkefølge ville vært:
- Sjekk om stasjonen viser riktig kapasitet i Diskbehandling.
- Hvis den viser 0 byte, RAW, eller fortsetter å koble fra, fokuser på gjenoppretting, ikke reparasjon.
- Hvis USB-enheten blir varm, klikker, eller forsvinner fra systemet, stopp. Det tyder på maskinvareproblemer.
- Gjenopprett filer til PC-en din eller en annen ekstern stasjon.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill et godt valg for gjenoppretting av data fra en ødelagt USB-enhet fordi det håndterer RAW og uleselige filsystemer godt. Hvis skanningen viser mappenavnene dine og forhåndsvisningene ser normale ut, er sjansene dine gode. Hvis den bare finner filer etter signatur med navn som file0001.jpg, er gjenoppretting fortsatt mulig, men sorteringen blir rotete.
Én ting til som folk ofte hopper over. Test de gjenopprettede bildene og dokumentene før du sletter innholdet på USB-enheten. Åpne 20 til 30 tilfeldige filer. Korrupsjon elsker å skjule seg.
Hvis du vil ha en ryddig gjennomgang, er denne guiden for gjenoppretting av USB-data nyttig:
trinnvis veiledning for gjenoppretting av data fra USB-stasjon
Hvis stasjonen ikke oppdages noe sted, vil programvare ikke hjelpe mye. På det tidspunktet er et laboratorium det tryggere valget.
Ikke klikk på Formater. Den meldingen er i praksis Windows som sier Jeg kan se noe, men jeg kan ikke lese filsystemet.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @cacadordeestrelas, men jeg er litt mindre optimistisk når det gjelder å prøve for mange enkle løsninger først. Hver gang du kobler til en sviktende USB på nytt, er det som å kaste terningen én gang til hvis kontrolleren er i ferd med å gå i stykker. Hvis filene virkelig ikke kan erstattes, så begrens hvor mye du tukler med den.
Dette ville jeg gjort annerledes:
- Sjekk SMART hvis adapteren/kontrolleren eksponerer det
- Bruk en Linux live-USB for å se om partisjonen kan monteres skrivebeskyttet
- Hvis den monteres, kopier de viktigste mappene først, ikke alt i én stor batch
- Hvis den ikke monteres, opprett et bilde av USB-en før du eksperimenterer videre
Den siste delen betyr mer enn folk tror. Å lage et bilde av stasjonen gir deg et frosset øyeblikksbilde å jobbe ut fra. Hvis minnepinnen forverres midt i skanningen, har du fortsatt en sjanse. Disk Drill er greit til dette fordi det kan skanne skadet eller RAW flyttbart medium og gjenopprette til en annen disk, men jeg ville prioritert bilde først hvis stasjonen er ustabil.
Hvis bildene dine kommer fra et kamera eller en telefon, bør du også sjekke om de gjenopprettede filene faktisk åpnes helt. Et miniatyrbilde kan lure deg. Det lærte jeg på den irriterende måten.
Hvis du vil ha flere meninger fra fellesskapet, er denne tråden på beste gjenopprettingsverktøy for en korrupt USB-stasjon verdt å lese.
Kortversjonen: ja, du kan ofte gjenopprette data fra en korrupt USB-stasjon uten å formatere den først. Gjenopprett først, reparer senere. Hvis stasjonen stadig kobler fra, viser 0 byte, eller blir unormalt varm, stopp og vurder et profesjonelt laboratorium før det blir verre.
Ja, ofte kan du det, men jeg vil legge til én ting som svarene fra @cacadordeestrelas, @vrijheidsvogel og @mikeappsreviewer bare var så vidt inne på: sjekk om USB-enheten svikter på maskinvarenivå før du bruker timevis på å skanne den.
Hvis stasjonen vises med riktig kapasitet, men ber om å bli formatert, betyr det vanligvis skade på filsystemet, ikke umiddelbart totalt tap. Godt tegn. Hvis kapasiteten er feil, etiketten stadig endres, eller overføringer får hele PC-en til å fryse, er det et dårligere tegn.
Ett punkt der jeg er litt uenig i rådet om å bare fortsette å prøve andre porter og systemer: for mye frakobling og tilkobling kan være mot sin hensikt på en flash-kontroller som er i ferd med å svikte. Et par tester, greit. Ti forsøk, nei.
Min praktiske vurdering:
- Hvis den monteres én gang, kopier de mest verdifulle filene først
- Hvis den ikke monteres, lag et image av den først hvis mulig
- Gjenopprett kun til en annen lagringsenhet
- Vent med reparasjonsverktøy til etter gjenoppretting
Disk Drill er et rimelig valg her.
Fordeler:
- god med RAW/uleselige USB-minnepinner
- forhåndsvisning hjelper med å bekrefte at filene er ekte
- kan i mange tilfeller opprette en sikkerhetskopi på bytenivå
- enkelt nok hvis du ikke er en nerd på gjenoppretting
Ulemper:
- dype skanninger kan være trege
- signaturgjenoppretting kan miste originale navn/mapper
- ikke magisk hvis USB-kontrolleren svikter fysisk
- full gjenoppretting betyr vanligvis betalt versjon
Så ja, gjenoppretting uten formatering er absolutt mulig. Bare se på formatere denne stasjonen som en advarsel, ikke en instruksjon.