Kan jeg rydde fotocachen på min iPhone for at frigøre lagerplads?

Min iPhone-lagerplads er næsten fuld, og Fotos ser ud til at bruge meget plads. Er der en sikker måde at rydde billedcachen på uden at slette mine billeder eller videoer?

Det tal, der står under Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring > Fotos, er let at misforstå. Det er ikke en enorm cache, du kan rydde. Det er den lagerplads, som dit faktiske fotobibliotek bruger, herunder fotos, videoer, Live Photos, skærmbilleder, redigeringer, miniaturer, indeks og andre biblioteksdata.

Der er ingen separat knap til at rydde fotocachen på iPhone. iOS håndterer selv midlertidige filer fra Fotos, så hvis du vil frigøre en mærkbar mængde plads, skal du normalt slette eller reducere størrelsen på elementer i dit bibliotek.

Til et stort bibliotek bruger jeg normalt Clever Cleaner i stedet for at gennemgå alt manuelt. Den scanner efter identiske eller lignende fotos, identiske videoer, skærmbilleder og Live Photos. Du kan også bruge Komprimer til at reducere størrelsen på store fotos uden at slette dem. Smart oprydning håndterer flere kategorier på én gang, mens Swipe giver dig mulighed for at gennemgå billederne enkeltvis.

Processen er ret enkel:

1. Giv Clever Cleaner adgang til dit fotobibliotek.
  2. Vent, indtil scanningen er færdig.
  3. Gennemgå det fundne, og slet eller komprimer derefter alt, du ikke har brug for.
  4. Gå til albummet Slettet for nylig i Fotos, og tøm det. Ellers vil filerne fortsat optage lagerplads i et stykke tid.

Hvis du har aktiveret iCloud-fotos, bør du også kontrollere Indstillinger > Fotos > Optimer iPhone-lagring. Det gemmer originalerne i fuld opløsning i iCloud og lagrer mindre versioner på telefonen, når pladsen er begrænset. Du beholder dine billeder, men de bruger mindre lokal lagerplads.

Downloadede medier fra WhatsApp, Telegram, Messenger, Instagram, Discord og lignende apps er et separat problem. Disse vedhæftede filer kan være gemt i appen i stedet for i dit fotobibliotek. Du skal bruge appens egne indstillinger for lagerplads eller cache, hvis den har sådanne indstillinger. I nogle tilfælde er den eneste måde at fjerne disse data på at slette og geninstallere appen.

Så hvis Fotos bruger pladsen, skal du rydde op i eller optimere dit bibliotek. Hvis en beskedapp eller en app til sociale medier bruger pladsen, skal du i stedet administrere de medier, som den pågældende app har downloadet. Der findes ikke en separat cache til Fotos, som du kan rydde manuelt.

Hvis iCloud-fotos er slået til, slettes et billede også fra iCloud og dine andre synkroniserede Apple-enheder, når du sletter det fra din iPhone. Betragt ikke oprydning som noget, der kun sker lokalt. Brug Optimer iPhone-lagring, hvis du vil beholde alt, og forvent, at det kan tage lidt tid, før tallet for lagerplads falder, mens telefonen er på Wi-Fi og oplader.

Forvent ikke, at en skjult rydning af cache frigør snesevis af gigabyte. Hvis Fotos optager det meste af pladsen på telefonen, er pladsforbruget som regel knyttet til reelt indhold i biblioteket, især videoer og Live Photos.

Før du sletter noget, bør du kontrollere, om biblioteket er færdigt med at synkronisere. En fuld eller pauseret iCloud-konto kan efterlade dig i en vanskelig situation, hvor Optimer iPhone-lagring ikke kan gøre meget, fordi ikke alle originalerne er blevet uploadet. Optimering er den løsning, der kommer tættest på at frigøre plads uden at miste billeder, men den fungerer muligvis gradvist i stedet for at give dig plads med det samme.

Jeg ville prøve de indbyggede oprydningsmuligheder, før jeg installerede en anden app. Gennemgå albummet Dubletter, hvis det vises på din telefon, og kontrollér derefter Videoer, Skærmoptagelser, Serier og Live Photos. Nogle få lange 4K-videoer kan have langt større betydning end hundredvis af almindelige billeder. En anden mulighed er først at gemme vigtige videoer på en computer eller et eksternt drev, hvis du ikke vil betale for mere iCloud-lagerplads.

Clever Cleaner kan gøre det hurtigere at sortere lignende billeder eller store filer, men appen administrerer stadig det samme fotobibliotek. Den kan ikke slette en separat Apple-cache, og alt, hvad den sletter, kan stadig forsvinde fra alle enheder, der bruger iCloud-fotos. Den skal også have adgang til fotobiblioteket, så gennemgå dens valg i stedet for at godkende en omfattende automatisk oprydning uden kontrol.

Efter enhver sletning opbevares filerne fortsat i Slettet for nylig, indtil de udløber, eller du fjerner dem manuelt. Hvis du tømmer dette album, bliver sletningen permanent, så gør det kun, når du har bekræftet, at dine vigtige elementer findes et andet sted. Det kan derefter tage lidt tid for lagringsoversigten at genberegne forbruget, og en genstart af telefonen kan opdatere det viste tal, men en genstart rydder ikke i sig selv en stor cache for Fotos.

Tjek, om der er synkroniseret billeder fra en Mac eller pc, før du undersøger cacheindstillingerne. De skal muligvis fjernes ved at ændre indstillingerne for billedsynkronisering i Finder eller iTunes, da de ofte ikke kan slettes direkte på iPhone.

Før du rører noget som helst, skal du sortere din Fotos-app efter videoer og kontrollere videoernes samlede størrelse, ikke antallet af billeder. Gå til fanen Album, rul ned til Medietyper, og åbn Videoer. Den ene skærm fortæller dig som regel, hvor pladsen rent faktisk er blevet af. De fleste panikanfald over, at ‘Fotos fylder enormt meget’, viser sig at skyldes nogle få uredigerede 4K-klip og skærmoptagelser, der har ligget der i månedsvis.

@carl1991 har allerede ramt hovedet på sømmet med den vigtige advarsel om iCloud-synkronisering, så den vil jeg ikke gentage, men det, jeg ville understrege endnu mere, er timingen. Optimer iPhone-lagring reagerer ikke i samme øjeblik, du slår funktionen til. Den venter på pladsmangel, Wi-Fi og strøm, og den beslutter selv, hvilke originaler der skal erstattes med mindre versioner. Hvis du forventer, at lagringsbjælken falder lige efter, at du har aktiveret funktionen, bliver du skuffet. Slå den til, lad telefonen oplade natten over, og kig så igen.

Med hensyn til funktionen Komprimer, som folk nævnte ovenfor, skal du bare være klar over, hvad den gør. Når et billede komprimeres, kasseres billeddata for at spare plads. Hvis du senere sletter originalen fra Slettet for nylig, er den kvalitet væk for altid. Det er fint til tilfældige billeder, du er ligeglad med, men ikke noget, jeg ville køre på et helt bibliotek uden at tænke mig om. Clever Cleaner er virkelig praktisk til at finde dubletter og næsten identiske seriebilleder, som du aldrig ville opdage ved at rulle, men brug den som en måde at finde kandidater på, ikke som en grund til at massegodkende noget.

Det, ingen her har nævnt, er, at tallet under iPhone-lagring ofte omfatter Systemdata (i ældre iOS-versioner hed det Andet), og det har slet ikke noget med Fotos at gøre. Hvis linjen for Fotos ser rimelig ud, men telefonen stadig er proppet, er voksende Systemdata ofte synderen, og ingen mængde billedoprydning løser det. En genstart reducerer det nogle gange, andre gange ikke.

Så min ærlige anbefaling er først at bruge ti minutter på at gennemgå Videoer og Skærmoptagelser, slette det åbenlyse skrammel, tømme Slettet for nylig og først derefter beslutte, om du har brug for en oprydningsapp eller mere iCloud-plads. Det er en blindgyde at lede efter en billedcache. Der er ikke nogen, du kan rydde.