Kan jeg tømme bildebufferen på iPhone for å frigjøre lagringsplass?

iPhone-lagringsplassen min er nesten full, og Bilder ser ut til å bruke mye plass. Finnes det en trygg måte å tømme bildebufferen på uten å slette bildene eller videoene mine?

Tallet under Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring > Bilder er lett å misforstå. Det er ikke en stor buffer du kan tømme. Det er lagringsplassen som brukes av det faktiske bildebiblioteket ditt, inkludert bilder, videoer, Live Photos, skjermbilder, redigeringer, miniatyrbilder, indekser og andre bibliotekdata.

Det finnes ingen egen knapp for å tømme bildebufferen på iPhone. iOS håndterer midlertidige Bilder-filer automatisk, så for å frigjøre en betydelig mengde plass må du vanligvis slette eller redusere størrelsen på elementer i biblioteket.

For et stort bibliotek bruker jeg vanligvis Clever Cleaner i stedet for å gå gjennom alt manuelt. Den søker etter dupliserte eller lignende bilder, dupliserte videoer, skjermbilder og Live Photos. Du kan også bruke Komprimer for å redusere størrelsen på store bilder uten å slette dem. Smart opprydding håndterer flere kategorier samtidig, mens Sveip lar deg gå gjennom bildene enkeltvis.

Prosessen er ganske enkel:

1. Gi Clever Cleaner tilgang til bildebiblioteket ditt.
  2. Vent til skanningen er fullført.
  3. Gå gjennom det appen finner, og slett eller komprimer det du ikke trenger.
  4. Gå til albumet Nylig slettet i Bilder og tøm det. Ellers vil disse filene fortsette å bruke lagringsplass en stund.

Hvis du har aktivert iCloud-bilder, bør du også sjekke Innstillinger > Bilder > Optimaliser iPhone-lagring. Da beholdes originalene i full oppløsning i iCloud, mens mindre versjoner lagres på telefonen når det er begrenset med plass. Du beholder bildene dine, men de bruker mindre lokal lagringsplass.

Nedlastede medier fra WhatsApp, Telegram, Messenger, Instagram, Discord og lignende apper er et eget problem. Disse vedleggene kan være lagret i appen i stedet for i bildebiblioteket ditt. Du må bruke appens egne innstillinger for lagring eller buffer hvis den har slike. I noen tilfeller er sletting og ny installasjon av appen den eneste måten å fjerne disse dataene på.

Hvis Bilder bruker lagringsplassen, bør du altså rydde opp i eller optimalisere biblioteket. Hvis en meldingsapp eller app for sosiale medier bruker plassen, bør du i stedet administrere de nedlastede mediene i den appen. Det finnes ingen separat Bilder-buffer som du kan tømme manuelt.

Hvis iCloud-bilder er slått på, slettes et bilde også fra iCloud og de andre synkroniserte Apple-enhetene dine når du sletter det fra iPhone. Ikke regn med at oppryddingen bare skjer lokalt. Bruk Optimaliser iPhone-lagring hvis du vil beholde alt, og vær forberedt på at det kan ta litt tid før lagringsbruken reduseres mens telefonen er koblet til Wi-Fi og lader.

Ikke forvent at tømming av en skjult hurtigbuffer vil frigjøre titalls gigabyte. Hvis Bilder tar opp mesteparten av lagringsplassen på telefonen, er plassen vanligvis knyttet til faktisk innhold i bildebiblioteket, særlig videoer og Live Photos.

Før du sletter noe, bør du kontrollere om biblioteket er ferdig synkronisert. En full eller pauset iCloud-konto kan føre til en vanskelig situasjon der Optimaliser iPhone-lagring ikke kan gjøre stort fordi ikke alle originalene er lastet opp. Optimalisering er det nærmeste alternativet til «frigjør plass uten å miste bilder», men det kan skje gradvis i stedet for å gi deg mer plass umiddelbart.

Jeg ville prøvd de innebygde oppryddingsalternativene før jeg installerte en annen app. Se gjennom albumet Duplikater hvis det vises på telefonen, og sjekk deretter Videoer, Skjermopptak, Bildeserier og Live Photos. Noen få lange 4K-videoer kan utgjøre langt mer enn hundrevis av vanlige bilder. Et annet alternativ er å lagre viktige videoer på en datamaskin eller ekstern harddisk først hvis du ikke vil betale for mer iCloud-lagring.

Clever Cleaner kan gjøre det raskere å sortere lignende bilder eller store filer, men appen administrerer fortsatt det samme bildebiblioteket. Den kan ikke slette en separat Apple-hurtigbuffer, og alt den sletter, kan fortsatt forsvinne fra alle enheter som bruker iCloud-bilder. Den trenger også tilgang til bildebiblioteket, så gå gjennom valgene dens i stedet for å godkjenne en omfattende automatisk opprydding uten å kontrollere dem.

Etter en sletting fortsetter Nylig slettet å oppbevare filene til de utløper eller du fjerner dem manuelt. Hvis du tømmer dette albumet, blir slettingen permanent, så gjør det bare etter at du har bekreftet at de viktige elementene dine finnes et annet sted. Det kan deretter ta litt tid før lagringsoversikten beregnes på nytt, og en omstart av telefonen kan oppdatere tallet som vises, men en omstart alene tømmer faktisk ikke en stor hurtigbuffer for Bilder.

Se etter bilder som er synkronisert fra en Mac eller PC før du begynner å feilsøke hurtigbufferinnstillingene. Disse må kanskje fjernes ved å endre innstillingene for bildesynkronisering i Finder eller iTunes, siden de ofte ikke kan slettes direkte på iPhone.

Før du gjør noe som helst, sorter Bilder-appen etter videoer og sjekk den totale størrelsen på videoene, ikke antallet bilder. Gå til Album-fanen, bla ned til Medietyper og åpne Videoer. Denne ene skjermen viser deg som regel hvor lagringsplassen faktisk har blitt av. De fleste panikksituasjoner der «Bilder tar enormt mye plass», viser seg å skyldes noen få uredigerte 4K-klipp og skjermopptak som har ligget der i månedsvis.

@carl1991 har allerede kommet med den viktige advarselen om iCloud-synkronisering, så jeg skal ikke gjenta den, men det jeg vil understreke enda tydeligere, er at det tar tid. Optimaliser iPhone-lagring reagerer ikke i det øyeblikket du slår på innstillingen. Funksjonen venter til det er behov for plass, Wi-Fi og strømtilkobling, og bestemmer selv hvilke originaler som skal erstattes med mindre versjoner. Hvis du forventer at lagringslinjen skal synke rett etter at du aktiverer den, blir du skuffet. Slå den på, la telefonen stå til lading over natten, og sjekk igjen etterpå.

Når det gjelder Komprimer-funksjonen som folk nevnte ovenfor, bør du være helt klar over hva den gjør. Når du komprimerer et bilde, fjernes bildedata for å spare plass. Hvis du senere sletter originalen fra Nylig slettet, er denne kvaliteten borte for godt. Det er greit for tilfeldige bilder du ikke bryr deg om, men ikke noe jeg ville brukt på et helt bildebibliotek uten å tenke meg om. Clever Cleaner er faktisk nyttig for å finne duplikater og nesten identiske bildeserier som du aldri ville ha funnet ved å bla, men bruk den som en måte å finne kandidater på, ikke som en grunn til å massegodkjenne noe.

Det ingen her har påpekt, er at tallet under iPhone-lagring ofte inkluderer Systemdata, som i eldre iOS-versjoner ble kalt Annet, og dette har ingenting med Bilder å gjøre. Hvis Bilder-linjen ser rimelig ut, men telefonen fortsatt er full, er en gradvis økning i Systemdata en vanlig årsak, og ingen mengde bilderydding løser det. En omstart reduserer det noen ganger, andre ganger ikke.

Mitt ærlige råd er derfor å bruke ti minutter på å sjekke Videoer og Skjermopptak først, slette det åpenbare skrotet, tømme Nylig slettet og først deretter avgjøre om du trenger en oppryddingsapp eller mer iCloud-lagring. Å lete etter en bildebuffer er en blindvei. Det finnes ingen slik buffer å tømme.