Optimaliseer iPhone-opslag staat aan, maar mijn telefoon is nog steeds vol - waarom?

Ik heb Optimaliseer iPhone-opslag ingeschakeld om ruimte vrij te maken, maar de opslag van mijn iPhone is nog steeds bijna vol en ik weet niet zeker wat die ruimte inneemt. Foto’s zouden geoptimaliseerd moeten zijn, maar ik krijg nog steeds waarschuwingen over weinig opslagruimte en kan geen apps bijwerken of nieuwe bestanden opslaan. Waardoor kan dit komen, en hoe kan ik daadwerkelijk ruimte vrijmaken?

Ik ben hier meer dan eens tegenaan gelopen. De melding Storage Almost Full verschijnt altijd precies wanneer je wilt dat de telefoon werkt, zoals vlak voordat je een video opneemt of iOS installeert.

Dit is wat Optimize iPhone Storage in gewone mensentaal doet. Je iPhone bewaart normaal gesproken de volledige originele versie van elke foto en video op het apparaat. Die bestanden nemen snel veel ruimte in. Wanneer je optimalisatie inschakelt, blijven de volledige versies in iCloud en bewaart je telefoon in plaats daarvan kleinere kopieën op apparaatformaat.

Wanneer je door je bibliotheek scrollt, zien die kleinere kopieën er meestal prima uit. Als je iets opent, bewerkt of het volledige bestand nodig hebt, haalt de telefoon het origineel uit iCloud op. De foto is dus niet weg. De zware versie staat in iCloud en een lichtere kopie blijft op de telefoon staan.

Als je dit wilt inschakelen, doe dan het volgende:

Instellingen > je naam > iCloud > Foto's

Zet Sync this iPhone aan en kies daarna Optimize iPhone Storage. Als je bibliotheek enorm is, geef het dan tijd. Ik zou hem een nacht op wifi en aan de oplader laten liggen. Bij mij kwam de ruimte niet meteen vrij.

Als je dit al hebt ingeschakeld en de opslag nog steeds slecht lijkt, zie ik meestal drie oorzaken.

Ten eerste is iCloud-opslag vol. De gratis laag van 5 GB is snel op. Zodra iCloud vol zit, heeft de telefoon nergens om de originelen te plaatsen.

Ten tweede werkt optimalisatie niet direct. De iPhone wacht meestal tot de ruimte krap wordt voordat meer van de lokale bibliotheek wordt verkleind.

Ten derde zijn foto's vaak maar een deel van de rommel. Systeemdata, appcaches, offline downloads en willekeurige restbestanden nemen veel meer ruimte in dan mensen verwachten.

Ik liep hier een tijd geleden tegenaan op een iPhone 13. De telefoon werd traag. De camera opende langzaam. Apps sloten zichzelf af. Typen had een vreemde vertraging. Weinig vrije ruimte lijkt de prestaties harder te raken dan mensen denken, omdat iOS speelruimte nodig heeft voor tijdelijke bestanden.

Ik probeerde eerst handmatig op te ruimen. Slecht idee voor mij. Door duizenden screenshots, dubbele foto's van huisdieren en oude video's gaan kostte ontzettend veel tijd. Uiteindelijk probeerde ik Clever Cleaner.

Wat mij opviel, was hoe het bijna dubbele foto's groepeerde. Als je 8 foto's van hetzelfde hebt omdat autofocus steeds miste, zet het ze bij elkaar en stelt het voor welke je moet bewaren. Er is ook een overzicht voor grote bestanden, en dat hielp meer dan ik had verwacht. Ik vond oude video's die gigabytes innamen.

Het privacygedeelte vond ik ook belangrijk. Het verwerkt de scan op de telefoon zelf, dus je bibliotheek wordt niet ergens anders geüpload om gesorteerd te worden. Nadat ik ongeveer 15 GB had vrijgemaakt, voelde mijn telefoon weer normaal aan. De vertraging was weg.

Dus ik zou het in twee stappen doen. Zet Optimize iPhone Storage aan voor de lange termijn. Ruim daarna de fotobibliotheek en grote bestanden op als de ruimte nog steeds krap is. Maak ook het album Recently Deleted leeg nadat je dingen verwijdert, anders blijven die bestanden daar 30 dagen staan.

Dat is de versie waarvan ik wou dat iemand die me eerder had verteld.

3 Likes

Optimaliseer iPhone-opslag helpt, maar het dwingt geen onmiddellijke opschoning af. iOS wacht en verkleint vervolgens na verloop van tijd lokale fotobestanden. Als je telefoon nog steeds vol is, zit de grootste ruimtevreter vaak ergens anders.

Controleer Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Kijk naar de bovenste 5 items. Op de meeste volle telefoons zie ik een van deze:

1. Berichten. Oude video’s, spraaknotities, meme-verzamelingen.
  2. App-caches. TikTok, Instagram, Safari, Spotify, YouTube.
  3. Downloads. Netflix, Disney+, Podcasts, Muziek.
  4. Systeemgegevens. Dit zwelt op na updates, logs, tijdelijke bestanden.
  5. Foto’s die lokaal blijven hangen omdat de synchronisatie nog niet is voltooid.

Ik ben het op één punt licht oneens met @mikeappsreviewer. Foto’s zijn niet altijd het hoofdprobleem. Op mijn telefoon was Berichten groter dan Foto’s, wat verdomd irritant was.

Snelle oplossingen:
Verwijder offline downloads.
Wis Safari-geschiedenis en websitedata.
Verwijder grote bijlagen in berichten.
Ruim opgeblazen apps op of installeer ze opnieuw.
Start opnieuw op na het opschonen zodat de opslag opnieuw wordt berekend.

Als foto’s rommelig zijn, is Clever Cleaner handig voor dubbele foto’s en grote bestanden. Ook is deze gids over de beste iPhone-cleaner-app om opslag vrij te maken het bekijken waard.

Nog iets, je hebt vrije ruimte nodig voor iOS-updates. Ongeveer 5 GB tot 10 GB vrij maakt een groot verschil. Als je onder de 2 GB zit, gaat de telefoon zich snel vreemd gedragen.

Optimaliseer iPhone-opslag is nogal misleidend, omdat mensen aannemen dat het betekent “maak nu ruimte vrij”. In werkelijkheid betekent het “iOS kan de opslag van foto’s in volledige resolutie verminderen wanneer het daar zin in heeft”. Dus ja, je kunt het ingeschakeld hebben en toch nog een tijdlang bijna vol zitten.

Ik ben het eens met delen van wat @mikeappsreviewer en @stellacadente zeiden, maar ik zou nog één extra invalshoek toevoegen: soms is het probleem helemaal niet Foto’s, maar opslag die iOS reserveert of verkeerd weergeeft totdat de telefoon genoeg vrije werkruimte heeft. Als je echt heel weinig ruimte hebt, zoals minder dan 2 tot 3 GB, kan het apparaat vast komen te zitten in een domme lus waarbij het vrije ruimte nodig heeft om het opschonen af te ronden, maar het opschonen niet gebeurt omdat er niet genoeg vrije ruimte is. Heel Apple, heel cool lol.

Wat ik zou controleren dat nog niet echt aan bod kwam:

• Downloadmap in de Bestanden-app
  • Bijlagen en gedownloade berichten in de Mail-app
  • Apps zoals GarageBand, iMovie, CapCut en Lightroom
  • Mediaopslag van WhatsApp of Telegram
  • Dictafoon
  • Boeken of PDF-bestanden die lokaal zijn opgeslagen
  • Mislukte iOS-updatebestanden

Kijk ook bij iPhone-opslag en zie of er na een paar minuten aanbevelingen verschijnen. Soms duurt het even om alles te berekenen. Als “Systeemgegevens” enorm groot is en dat na een herstart zo blijft, dan zijn dat meestal tijdelijke rommelbestanden, logboeken, overblijfselen van updates of opgeblazen cache.

Met één ding ben ik het licht oneens: een heleboel apps opnieuw installeren is niet altijd de beste eerste stap als je al kritiek weinig ruimte hebt, omdat de telefoon ook tijdens het opnieuw installeren moeite kan hebben. Ik zou eerst een paar GB vrijmaken met de makkelijkste winst.

Als je fotobibliotheek een deel van het probleem is, is Clever Cleaner echt handig om duplicaten, vergelijkbare foto’s en gigantische video’s weg te halen zonder handmatig door jaren aan camerarol-chaos te hoeven graven. Dat maakt meestal sneller ruimte vrij dan wachten tot optimalisatie misschien iets doet.

Als je een visuele uitleg wilt, is hoe je iPhone-opslag vrijmaakt en foto’s optimaliseert een goede gids.