Min eksterne harddisk viser pludselig Parameteren er forkert på Windows 11, og jeg kan ikke åbne filerne. Jeg har prøvet at tilslutte den igen og bruge en anden USB-port, men intet ændrede sig. Hvad er den sikreste løsning uden at formatere eller miste data?
Den slags fejl afhænger virkelig af, hvad der har forårsaget den, men det betyder som regel ikke, at dine filer er væk. Ofte kan Windows bare ikke længere læse filsystemet korrekt. Jeg har set det ske med eksterne drev, hvor dataene stadig var på disken, men Windows nægtede at åbne den.
Det vigtigste er, at du ikke skynder dig at formatere det, og at du ikke gør CHKDSK til dit første træk, hvis filerne er vigtige. CHKDSK kan hjælpe senere, men hvis filsystemet er beskadiget, eller drevet er begyndt at fejle, kan det også gøre gendannelsen mere rodet. Få de vigtige ting ud først, og prøv derefter at reparere drevet.
Start med de grundlæggende kontroller:
- Brug et andet USB-kabel.
- Tilslut drevet direkte til en USB-port, ikke gennem en hub.
- Prøv det på en anden computer.
- Tjek Diskhåndtering, og se om drevet vises med den korrekte størrelse.
Hvis Windows stadig kan se drevet, er gendannelsessoftware det sikrere næste skridt før reparationer. Disk Drill er en god mulighed her, da det nogle gange kan scanne drev, selv når Windows viser “Parameteren er forkert.” Hvis drevet opfører sig ustabilt, så lav først et image af det og scan det i stedet for at scanne det fysiske drev direkte. Det mindsker risikoen for at belaste en disk, der er ved at fejle.
Når filerne er gendannet, ville jeg derefter se på reparationsmuligheder:
- Prøv
chkdsk X: /r, hvis Windows stadig genkender filsystemet. - Hvis partitionen vises som RAW, eller CHKDSK nægter at køre, så prøv TestDisk. I nogle tilfælde kan det reparere partitionsskader uden formatering.
- Hvis du allerede har fået dine data tilbage, og drevet stadig ikke opfører sig ordentligt, kan en hurtig formatering rydde logiske filsystemproblemer ved at oprette et nyt.
Der er også en mærkelig Windows-indstilling, som er værd at tjekke. Hvis problemet startede lige efter ændring af regionale indstillinger, så sørg for, at decimaltegnet er sat til punktum (.). Det er usædvanligt, men den indstilling kan udløse denne fejl på nogle systemer.
Hvis drevet klikker, mister forbindelsen, forsvinder fra Diskhåndtering, eller SMART-værktøjer viser en masse omfordelte eller ventende sektorer, så stop med at bruge det. Det peger mere på hardwarefejl, og på det stadie er et datagendannelseslaboratorium som regel det bedste valg.
Den irriterende fælde er, at Windows kan tilbyde at “reparere” drevet, før du har kopieret noget som helst, og det kan være det punkt, hvor mapper, der kunne gendannes, bliver til fragmenter. Jeg er enig i advarslen ovenfor om ikke at gøre CHKDSK til det første skridt. Hvis filerne er vigtige, ville jeg først prøve at læse drevet fra en Linux live-USB eller en anden maskine uden at reparere det, fordi Windows nogle gange er mere kræsen med en beskadiget NTFS/exFAT-diskenhed end andre værktøjer er. Hvis du kan kopiere de vigtige mapper på den måde, så gør det, før du rører ved reparationsmulighederne. Hvis det stadig ikke kan læses, så opret et image af drevet eller brug gendannelsessoftware som Disk Drill på imaget. Formatering bør være det sidste skridt, efter at dataene er et andet sted.
Åbn Diskhåndtering, og hold øje med, om drevet beholder samme størrelse og partitionslayout, efter du har tilsluttet det. Hvis det dukker op, forsvinder, kommer tilbage som RAW eller viser forkert kapacitet, så stop med at behandle det som et problem med en Windows 11-indstilling. Det peger som regel på et dårligt kabel, svag USB-strøm, et kabinet, der er ved at svigte, eller selve drevet, der er begyndt at fejle.
Jeg er for det meste enig i ikke at køre CHKDSK først, men jeg ville være endnu mere kedelig omkring det: Lad også være med at dobbeltklikke på det i Stifinder. Hvert forsøg kan få Windows til at læse de samme beskadigede områder igen. Hvis drevet overhovedet kan læses, så kopiér de vigtigste filer først, ikke hele drevet i alfabetisk rækkefølge. Tag det, du faktisk går op i, før du prøver at gøre disken normal igen.
En lille ting, folk overser, er det eksterne kabinet. Hvis det er et stationært eksternt drev med sin egen strømforsyning, så prøv kun en anden kompatibel strømforsyning, hvis du er sikker på, at spænding og polaritet passer. Hvis det er et bærbart USB-drev, så prøv et kort kabel, du ved virker, og en USB-port bag på bundkortet på en stationær pc. Hvis disken lyder sund og forbliver tilsluttet, kan gendannelsessoftware som Disk Drill være rimeligt, helst ved at scanne et image i stedet for det oprindelige drev. Hvis det klikker, får hele pc’en til at gå i stå eller forsvinder under scanning, så lad være med at presse det videre. På det tidspunkt er den sikreste løsning ikke en løsning, men gendannelse først og reparation eller formatering senere.
Om Windows beder dig om at initialisere disken, er vigtigt her. Hvis den popup vises, skal du annullere den, fordi initialisering ikke er en harmløs “reparation” og kan overskrive partitionsoplysninger. Jeg er enig i rådet ovenfor om at prioritere gendannelse først, men før du scanner med noget som helst, skal du sikre dig, at du ikke accepterer nogen Windows-prompt, der skriver ændringer til drevet.