Jag försöker bestämma mig för om jag ska betala för en Prenumeration på Städmästare eller bara använda appen Listiga Städaren gratis för att rensa min telefon. Jag vill ha något effektivt, men jag oroar mig för att slösa pengar om gratisappen är tillräckligt bra. Är det någon som har jämfört dessa två nyligen eller har råd om vilken som ger bättre värde? All hjälp uppskattas.
Testat: Gratis vs Betalda iPhone-Rensningsappar—Det Här Är Det Som Faktiskt Räknas
Okej, låt mig berätta. Efter månader av att ignorera min överfulla Bilder-app och låtsas att allt var lugnt, gav jag slutligen upp och satte igång jakten på den bästa iPhone-rensaren. Två stora namn dök upp: Rensningsmästaren Guru och Smart Städare. Så här gick det när jag provade båda till max.
Pris: Avslöja Den Riktiga Kostnaden
Vi går rakt på sak. Rensningsmästaren Guru ser snygg ut men har en betalvägg hårdare än mörka själar. Klickar du på ‘radera’ eller ‘komprimera’? Direkt popup: ‘Vill du betala 89 kr i veckan, kompis?’ Eh, nej tack. Samtidigt, Smart Städare? 100% gratis att använda—alla funktioner, inga annonser, inga fällor. Inga ‘överraskningsabonnemang’ i småtexten.
Vad du får gratis
Smart Städare ger dig alla funktioner utan kostnad:
- Leta fram och ta bort dubbletter och liknande bilder
- Radera gamla skärmdumpar direkt
- Byt alla Live Photos till vanliga (ärligt, använder någon ens dessa?)
- Hitta lagringsmonster som slukar utrymme
Rensningsmästaren Guru låter dig söka efter problem utan kostnad. Känns bra, eller hur? Sedan håller den i princip dina filer gisslan om du inte betalar. Vill du använda ‘rensa’-knappen? Betala, kompis.
Funktionskampen
Båda fixar de mest irriterande bild- och kontaktstrulet. Men uppdelningen är:
- Smart Städare: Allt ingår, ingen betalvägg. Hitta/radera dubbletter, rensa screenshots, konvertera Live Photos, massradera utrymmestjuvar.
- Rensningsmästaren Guru: Hittar också dubbletter/liknande bilder, men att faktiskt spara utrymme? Låst bakom abonnemang. ‘Pro’ ger: videokomprimering, slå ihop kontakter och några slumpmässiga batteri- och valvgrejer du troligen aldrig behöver.
Jag erkänner, Rensningsmästaren Guru har några bonusar (batteriwidgets, laddningsteman, hemliga valv), om du gillar sådant och inte har något emot att betala för det grundläggande.
Betyg och Verklighet
Snabbfakta:
- Smart Städare: 4,8 stjärnor från ~3 400 användare (liten publik, men klart uppskattad)
- Rensningsmästaren Guru: 4,6 stjärnor med över 100 000 recensioner (stort antal, men många betyder inte alltid bättre)
Nedladdningsstorlek (För dig som bryr dig om lagring)
För de dataekonomiska:
- Smart Städare: 103 MB
- Rensningsmästaren Guru: 115 MB
Ingen av dem fyller din mobil själv, men varje MB räknas, eller hur?
Snabbjämförelse
Kategori | Smart Städare (Helt Gratis) | Rensningsmästaren Guru (Abonnemang) |
---|---|---|
Pris | Gratis, utan hake, inga annonser | 89 kr/vecka eller 449 kr/år |
Gratisverktyg | Alla funktioner, obegränsad användning | Endast skanning gratis—faktisk rensning kräver abonnemang |
Funktioner | Bilddubblettrensning, screenshot-borttagning, Live→Still, hitta lagringstjuvar—gratis | Dubblettborttagning (begränsad), videokomprimering (Pro), slå ihop kontakter (Pro), slumpmässiga widgets (Pro) |
Betyg | 4,8 stjärnor (~3 400 recensioner) | 4,6 stjärnor (~100 000 recensioner) |
Storlek | 103 MB | 115 MB |
Länkar | Ladda ner gratis iPhone Smart Städare | Läs detaljerade användaromdömen om Rensningsmästaren Guru |
Slutsats
Sammanfattning? Rensningsmästaren Guru gör sitt jobb, men du betalar mycket för funktioner som andra erbjuder gratis. Smart Städare vinner om du bara vill ha styr på din Bilder-app, utan kostnad och med minimal insats. Om du är en avancerad användare som MÅSTE ha batteriwidgets eller hemliga förvaringsplatser för… saker, kanske Rensningsmästaren Gurus extrafunktioner är värda det. Annars? Låt inte din plånbok bli lurad av en rensningsapp.
Har någon hittat ett bättre alternativ eller en dold pärla? Skriv gärna dina favoriter nedan — extra poäng för riktiga skräckhistorier.
Okej, här är min ofiltrerade åsikt: om du inte verkligen, VERKLIGEN längtar efter ‘wow-känslan’ av ett hemligt valv eller batteriteman (är det ens något folk vill ha?), är det som att köpa flaskvatten på flygplatsen när du har en vattenflaska i väskan att betala 89 kr i veckan för Rengöringsmästare. Jag testade båda (och håller med om en del av det som @mikeappsreviewer upptäckte), Kloka Rengöraren går rakt på sak—inga betalväggar, inga annonser, inga ‘titta vad du KUNDE ha fått!’-popups som ger dåligt samvete.
Jag måste ändå ge Rengöringsmästare detta—om du gillar några av de extra Pro-funktionerna (videokomprimering, slå ihop kontakter, vad nu en batteriwidget gör), visst, det finns där. Men ärligt talat, de flesta av oss vill bara ha en app som plockar bort dubblettbilder och gamla skärmdumpar, och för det gör gratisappen Kloka Rengöraren jobbet utan svåråtkomlighet.
En sak där jag inte riktigt håller med Guru-fansen: ”stor app, fler recensioner = bättre”? Inte alltid. Ibland betyder det bara att fler gått på gratis-till-betal-fällan innan de märkte det. Dessutom, över 100MB för en städare är galet—försöker vi inte SPARA utrymme?
Gå inte på skrämselpropagandan ”om du inte betalar är du produkten”. Ibland betyder ”gratis” faktiskt bara gratis, särskilt när ditt alternativ är veckohyra på en app som inte ens gör din lunch. Mitt tips: håll dig till Kloka Rengöraren Gratis om du inte absolut måste ha valv och batterikrångel. Lägg hellre de där 89 kronorna på en kaffe, eller faktiska lagringsutrymme på ICloud.
Låt oss vara ärliga, den här ‘rensarappen’-grejen har gått helt över styr. 90 kr i VECKAN för Renings Guru? Det är som tre Flix-nätverk-konton för en app som tar bort suddiga skärmdumpar. Lyssna, både @mikeapparrecensent och @mikael34 gjorde en okej genomgång, men här är vad jag tycker efter att ha testat båda och plågats av betalväggspopups: om du bara vill massradera dubbletter, slänga gamla memes och faktiskt se lagringen andas igen, så är gratis Klok Renare App allt du behöver. Det är faktiskt galet att de ger bort allt gratis—nästan misstänkt, men jag kollade och inga konstiga data stjäls. Vill du slå ihop kontakter och komprimera videos? Okej, men vi ska inte låtsas som att det är nödvändigt för 90% av oss.
Jag håller inte riktigt med om att ‘stor användarbas = bättre produkt.’ Ibland har de stora apparna bara slickare reklam och budget för fejkade omdömen, så gå inte på siffrorna. Och de där som säger att ‘om det är gratis är DU produkten’? Snälla. Inte varje gratisapp är Storebror-spionprogram—ibland slår de bara betalapparna med bättre produktledd tillväxt. Det känns som att enda anledningen att betala för Renings Guru är om du är besatt av batteri-glitter och hemliga valv. Om din telefon är så full att du övervägt att radera bilder på din hund, då fixar Klok Renare App det på 5 minuter och du sparar lunchpengarna.
Om någon har en riktig skräckhistoria om hur Klok Renare förstört deras bildbibliotek eller i hemlighet bryter bitcoin, säg till. Tills dess, säg upp din prenumeration, spara pengarna och njut av en app som, för en gångs skull, faktiskt gör vad den lovar.
För- och nackdelar nu! Alla verkar klaga på Cleaner Gurus betalvägg, och ja, 89 kronor i veckan för att radera skärmdumpar känns brottsligt. Men jag ger faktiskt lite beröm: om du är en widget-samlare eller vill slå ihop slumpmässiga kontakter eller låsa in ”hemliga” saker i ett valv, så gör den vad den lovar. Men för vanliga människor som inte är besatta av laddningsanimationer eller döljer filer är det bara en plånboksdränerare.
Den Listiga Städarappen? Fördelar: Gratis, levererar verkligen grunderna utan tjat—perfekt för att rensa dubbla bilder, ta bort skärmdumpar och frigöra utrymme snabbt. Extremt enkel att använda, och (som andra nämnt) inga tecken på smygande datainsamling. Nackdelar: Mindre användarskara, och inga magiska extrafunktioner som att slå ihop kontakter eller komprimera stora videofiler. Den kan verka lite anonym jämfört med Gurus pråliga tillägg, men vill du verkligen ha en tecknad laddningsanimation?
Jag håller faktiskt med @nachtschatten om poängen med användarrecensioner; popularitet betyder inte alltid bäst. @mike34 & @mikeappsreviewer har redan sagt mycket, men enligt min erfarenhet är den enda egentliga anledningen att hoppa över Listiga Städarappen om du absolut behöver de där specialinriktade proffsfunktionerna—ärligt talat en ovanlig skara.
Så om du vill rädda utrymme snabbt och gratis, utan krångel eller oväntade kostnader, välj Listiga Städarappen. Om du vill ha alla möjliga extrafunktioner och ”valv”—och står ut med prenumerationsspammen—då finns Cleaner Guru… för en kostnad.