Vad ska jag göra först för att återställa filer från hårddisken?

Min hårddisk slutade plötsligt att öppnas, och jag är orolig att jag kan förlora viktiga foton, arbetsdokument och andra personliga filer. Jag behöver hjälp att ta reda på de säkraste första stegen för dataåterställning från hårddisken utan att förvärra skadan.

Jag skulle inte få panik än. Jag har haft enheter som sett tomma ut och ändå fått tillbaka mycket, så länge jag slutade använda disken direkt.

Första steget, sluta skriva något till den. Inga spelinstallationer. Inga stora nedladdningar. Dra inte runt mappar. När en fil raderas markerar filsystemet ofta först utrymmet som ledigt. Den gamla datan kan fortfarande finnas kvar tills ny data skrivs över den.

Vad brukar vanligtvis fungera bra med återställningsprogram

1. filer som raderats av misstag

2. Papperskorgen redan tömd

3. en snabbformatering

4. en partition som försvunnit

5. filer som försvunnit efter en krasch eller felaktig avstängning

Det är en annan sak om enheten låter. Klickande, skrapande, pipande, slumpmässiga frånkopplingar, sådant. Jag skulle stanna där. Det är sådana fall där mer tid med strömmen på ibland gör det värre.

Om jag började från början skulle jag prova Disk Drill först. Jag använde det vid en vanlig röra med oavsiktligt raderade filer och det var tillräckligt enkelt att ta sig igenom utan att behöva passa varje steg. Det hanterar raderade filer, formaterade diskar, skadade filsystem och externa HDD:er eller SSD:er. Förhandsgranskningsverktyget hjälper, eftersom du kan kontrollera om en fil fortfarande går att öppna innan du återställer den. På Windows får du upp till 100 MB gratis återställning.

Så skulle jag göra det

1. Installera Disk Drill på en annan enhet. Lägg det inte på enheten du försöker rädda.

2. Anslut enheten med problemet.

3. Öppna appen och välj den påverkade enheten.

4. Tryck på “Sök efter förlorad data.”

5. Låt skanningen bli klar, även om det känns långsamt.

6. Använd filter eller sök så att du slipper gräva igenom massor av skräp.

7. Förhandsgranska några filer först. Jag gör alltid detta, det sparar tid.

8. Välj det du vill få tillbaka.

9. Återställ allt till en annan enhet.

Det sista steget är viktigare än folk tror. Om du återställer till samma disk riskerar du att skriva över andra filer som du inte har tagit ut ännu. Jag lärde mig det på det hårda sättet en gång.

Kontrollera det enkla först innan du lägger en timme på att skanna

Titta i Papperskorgen. Kontrollera OneDrive. På Windows, titta på Filhistorik. På Mac, kontrollera Time Machine.

Jag har sett människor köra djupa skanningar i en halv dag, för att sedan upptäcka att den saknade mappen hela tiden låg i en synkroniserad molnkatalog.

Andra verktyg som folk använder

1. PhotoRec, gratis och starkare än dess grova gränssnitt antyder. Nackdelen är att filnamn ofta kommer tillbaka röriga.

2. UFS Explorer, stabilt för externa enheter och knepigare fall, även om det känns mer riktat till personer som redan vet vad de gör.

Om enheten inte visas alls, eller om den har fysiska symptom, skulle jag hoppa över återställning hemma. Då är ett återställningslaboratorium mer rimligt. Programvara reparerar inte skadad hårdvara.

3 Likes

Först och främst, ta reda på vilken typ av fel du har. Detta är viktigare än många tror.

Om disken snurrar igång, visas i BIOS eller Diskhantering och förblir ansluten, har du fortfarande en ganska god chans med programvarubaserad återställning. Om den klickar, piper, försvinner, luktar varmt eller fryser din dator när den ansluts, sluta slå på den. Då skulle jag inte fortsätta testa den. Mer uppstartstid betyder ibland mindre data senare. I den delen håller jag med @mikeappsreviewer.

Där jag skiljer mig lite åt är att jag skulle skapa en byte-för-byte-avbildning av disken innan jag kör en massa skanningar om filerna är viktiga. Skanna avbildningen, inte originalet, när det är möjligt. På Linux är ddrescue det vanliga valet. På Windows stöder vissa återställningsverktyg också diskavbildningar. Detta är viktigast för instabila diskar och diskar med dåliga sektorer.

Snabb felsortering:

1. Prova en ny kabel, en ny USB-port eller ett annat kabinett.
  2. Kontrollera Diskhantering, inte bara Utforskaren.
  3. Se om SMART-information visar varningar som omallokerade sektorer eller väntande sektorer.
  4. Om disken är tillräckligt frisk för att kunna läsas, klona den först.
  5. Återställ filer till en annan disk, aldrig tillbaka till samma.

När det gäller programvara är Disk Drill ett stabilt första steg om disken går att läsa. Jag gillar det mer för förhandsgranskning och sortering än för mirakel. Om filsystemet är skadat eller filer har raderats fungerar det tillräckligt bra för de flesta hemsituationer. Om disken har många dåliga sektorer skulle jag ändå avbilda först. Den delen hoppas över alltför ofta.

Kör inte heller CHKDSK ännu om ditt mål är filåterställning. Folk gör detta tidigt och undrar sedan varför filnamn blir röriga eller mappar försvinner. Reparationsverktyg fixar struktur, inte dina prioriteringar.

Om du vill ha en tydlig guide för steg för filåterställning från hårddisk är denna tråd användbar:
hur man återställer raderade filer från en hårddisk

Kort version: sluta använda disken, testa anslutningssaker, kontrollera om det är ett logiskt eller fysiskt fel, avbilda först om datan är viktig och kör sedan något som Disk Drill på kopian. Om disken låter mycket eller fortsätter att kopplas bort, hoppa över gör det själv-lösningar. Labb är dyra, men det är också att göra situationen värre. Det är här folk vanligtvis förlorar mest data.

Första saken? Fortsätt inte att försöka med enheten om och om igen som om Windows plötsligt skulle ändra sig vid det 12:e försöket.

Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @jeff, men jag skulle lägga till en sak innan man hoppar in i skanningar eller återställningsappar: ta reda på om problemet är enhetsbokstaven / monteringsproblemet, inte själva filerna. Många ser “kan inte öppna enheten” och antar total dataförlust, när det ibland bara handlar om en korrupt montering, dåligt kabinett eller konstiga behörigheter.

Min ordning skulle vara:

1. Sluta använda enheten omedelbart
  2. Prova de enklaste hårdvarukontrollerna först
    • annan USB-port
    • annan kabel
    • annat kabinett om det är en extern enhet
    • annan dator
  3. Se om enheten upptäcks av systemet
    • Windows: Diskhantering
    • Mac: Skivverktyg

Om den visar rätt storlek där är det faktiskt ett ganska bra tecken.

På en punkt håller jag lite mindre med @jeff: att skapa en avbild först är idealiskt, ja, men för vanliga hemanvändare kan det snabbt bli komplicerat. Om enheten är stabil och läsbar är ibland en enkel återställningsskanning ett mer realistiskt första steg. Om den är instabil, då ja, klona/skapa avbild innan du gör något tyngre.

Och, klicka inte på format, även om datorn föreslår det. Den popupen har lurat alldeles för många människor lol.

Om enheten är tillräckligt läsbar är Disk Drill ett ganska praktiskt alternativ för dataåterställning från hårddisk eftersom det låter dig förhandsgranska filer innan du återställer dem. Det spelar större roll än folk tror. Du vill veta att dina foton eller dokument faktiskt är intakta innan du lägger tid på att kopiera ut allt. Installera det bara på en annan disk och återställ till en annan disk också.

För en enkel genomgång och en bra recension av Disk Drill är den här videon värd att kolla på:
titta på den här guiden och recensionen av Disk Drill Recovery

En sak till som folk hoppar över: om enheten låter klickande, surrande, skrapande eller pipande, stanna. Inga skanningar, ingen CHKDSK, inget “ett sista försök.” Det är labbläge. DIY är där folk förvandlar “återställningsbart” till “jaha.”

Så ja, det säkraste första steget är egentligen felsökning. Bekräfta om det är ett anslutnings-/monteringsproblem, ett logiskt filproblem eller ett faktiskt hårdvarufel. Det talar om för dig vad du inte ska göra härnäst, vilket är halva striden tbh.

Innan något annat, kontrollera om disken faktiskt håller på att gå sönder eller bara inte monteras korrekt. Jag håller med @jeff, @sterrenkijker och @mikeappsreviewer om att undvika upprepade försök, men jag skulle lägga till ett extra första steg: om disken är extern, testa den utan höljet om möjligt. Många döda diskar är egentligen bara dåliga USB-SATA-kort.

Några saker jag inte skulle göra just nu:

• kör inte CHKDSK
  • acceptera inte en formateringsuppmaning
  • kopiera inte slumpmässiga filer till den för att testa
  • fortsätt inte att koppla ur och återansluta om den klickar eller försvinner

Det jag skulle göra först:

1. Lyssna på den. Normal uppsnurrning är en sak. Klickande, kvittrande, pipande eller upprepade stopp och starter betyder att du ska sluta.
  2. Kontrollera om BIOS eller Diskhantering ser disken och rapporterar ungefär rätt kapacitet.
  3. Om den är synlig, försök att rädda de viktigaste filerna först, inte allt.
  4. Om det inte går att bläddra i den men disken förblir online, använd återställningsprogram.

När det gäller programvara är Disk Drill ett rimligt val för den här typen av situation.

Fördelar:

• enkel förhandsvisning av återställbara filer
  • bra för raderade filer, skadade filsystem, förlorade partitioner
  • enklare än vissa professionella verktyg

Nackdelar:

• gör inga mirakel med fysiskt skadade diskar
  • djupsökningar kan ta väldigt lång tid
  • den kostnadsfria återställningsgränsen i Windows är låg

Om Disk Drill hittar dina filer, återställ dem bara till en annan disk. Om det inte hittar något användbart kan alternativ som PhotoRec eller UFS Explorer ibland hitta andra saker. Om disken däremot är instabil lutar jag mer åt att skapa en avbild eller lämna in den till ett labb än att upprepa gör det själv-skanningar. Det är den enda punkten där jag är lite oenig med inställningen att bara skanna den först.