Mijn iPhone heeft bijna geen opslagruimte meer en de laatste tijd voelt hij trager aan bij het openen van apps, het maken van foto’s en het updaten van iOS. Ik probeer uit te zoeken of weinig iPhone-opslag de prestaties echt beïnvloedt of dat iets anders de vertraging kan veroorzaken. Heeft iemand advies over wat ik het beste als eerste kan controleren of opruimen?
De korte versie: ja, weinig opslag kan er absoluut voor zorgen dat een iPhone traag aanvoelt. Dat deel is niet zomaar een willekeurige mythe die mensen herhalen.
Ik heb dit meegemaakt op een 14 Pro Max, en het was gekmakend omdat de telefoon oud aanvoelde, ook al was er ogenschijnlijk niets veranderd. Scrollen begon te haperen, het toetsenbord liep achter op wat ik typte, en apps deden er langer over dan zou moeten om te openen. In mijn geval bleek opslag het grootste probleem te zijn.
iOS heeft vrije ruimte nodig voor meer dan alleen het opslaan van foto’s en het installeren van apps. Het gebruikt opslag voor tijdelijke bestanden, app-caches, achtergrondtaken, updates en virtueel geheugen. Zodra je nog maar een paar gigabyte over hebt, heeft de telefoon minder ruimte om dingen te verschuiven, en de prestaties kunnen dan snel vreemd gaan doen.
Een goede vuistregel is om ongeveer 10% tot 20% van je opslag vrij te houden. Als je een model met minder opslag hebt, zou ik alsnog proberen om minstens 10GB of meer vrij te houden als dat lukt.
Dat gezegd hebbende, opslag is niet het enige dat de moeite waard is om te controleren. Als dit direct na een iOS-update begon, geef het dan 48 tot 72 uur voordat je aanneemt dat er iets kapot is. Na een update kan de telefoon een paar dagen bezig zijn met het opnieuw indexeren van foto’s, het opnieuw opbouwen van appgegevens en het uitvoeren van andere achtergrondopschoning. Hem een paar nachten aangesloten op wifi laten liggen helpt meestal zodat hij klaar kan zijn.
Als het al meer dan een week duurt, controleer dan Batterijconditie in Instellingen. Zodra de maximale capaciteit onder de 80% zakt, kan Apples prestatiebeheer de processor vertragen om willekeurige uitschakelingen te helpen voorkomen. Hitte kan hetzelfde soort effect hebben. Een hete telefoon, vooral in direct zonlicht of in een dik hoesje, zal zichzelf vertragen om de hardware te beschermen.
Voor mij maakte het opschonen van de opslag echter echt het verschil. Ik had een belachelijke hoeveelheid spullen waar ik niet meer aan dacht: bijna dubbele foto’s, oude 4K-video’s, schermopnames en willekeurige screenshots. Proberen het handmatig op te ruimen was vreselijk. Ik hield het misschien tien minuten vol voordat ik opgaf.
De app die echt hielp was Clever Cleaner. Ik ben meestal sceptisch over opruimapps omdat veel ervan veranderen in abonnementsvallen, maar deze was gratis, zonder advertenties, verborgen betaalmuren of abonnementsnonsens.
Het handige is hoe hij dingen scheidt. De sectie Heavies toont je grootste video’s en foto’s, inclusief de bestandsgrootte direct op de miniatuur, waardoor het makkelijk is om de enorme 4K-clips of schermopnames te zien die ruimte opslokken. De sectie Similars groepeert foto’s die bijna hetzelfde zijn, zoals wanneer je een reeks foto’s maakte om er één goede tussen te krijgen. Hij stelt ook een “Beste foto” voor om te bewaren.
Privacy was voor mij ook een grote factor. Het opschonen gebeurt op de telefoon zelf, dus je fotobibliotheek wordt niet naar een of andere server gestuurd. Na het vrijmaken van ongeveer 20GB voelde de telefoon merkbaar beter aan. De vertraging was in feite weg.
Eén ding dat mensen missen na het verwijderen van veel foto’s: open Foto’s, ga naar Albums, scroll naar Recent verwijderd, en tik op Verwijder alles. Anders kunnen die bestanden daar nog 30 dagen blijven staan en ruimte blijven innemen.
Voordat ik een fabrieksreset zou uitvoeren, zou ik dit eerst proberen:
- Als je iOS net hebt bijgewerkt, geef het dan een paar dagen terwijl hij is aangesloten en op wifi zit.
- Zorg ervoor dat Energiebesparingsmodus uit staat als je snelheid belangrijk vindt.
- Wis de cache van Safari in Instellingen.
- Controleer de opslag en maak echt wat extra ruimte vrij, niet slechts één of twee gigabyte.
Als je opslag er ook maar enigszins uitziet zoals die van mij, dan is Clever Cleaner gebruiken om de grote bestanden en op dubbele lijkende foto’s te vinden een stuk sneller dan alles met de hand doorzoeken.
Je exacte hoeveelheid vrije ruimte is belangrijker dan het opslagpercentage. Een iPhone van 64GB met 3GB vrij zit in een veel slechtere situatie dan een iPhone van 512GB met 25GB vrij, ook al lijken ze in Instellingen allebei bijna vol. Zodra de vrije ruimte krap wordt, heeft iOS minder ruimte voor downloads, decompressie, cachewissels, fotobewerking en het voorbereiden van updates. Dat kan zichtbaar worden als trage appstarts, cameravertraging, mislukte updates of apps die voortdurend opnieuw laden.
Ik ben het eens met het algemene punt dat weinig opslag dingen kan vertragen, maar ik zou er niet van uitgaan dat opslag de enige oorzaak is totdat je controleert welke categorie het opslokt. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag en wacht tot de lijst volledig is geladen. Als Foto’s of Berichten enorm groot is, is het logisch om die op te ruimen. Als Systeemgegevens enorm groot is, maakt het verwijderen van tien willekeurige apps mogelijk nauwelijks verschil. Apple heeft een basispagina over het controleren van iPhone-opslag die het waard is om te bekijken voordat je dingen massaal gaat verwijderen.
Ik zou voorzichtig zijn met elke opruimaanpak totdat je zeker weet dat je een back-up hebt, vooral als iCloud-foto’s erbij betrokken zijn. Verwijderen van de telefoon kan ook uit iCloud verwijderen, afhankelijk van je instellingen. Als foto’s en video’s duidelijk het probleem zijn, kan een app zoals Clever Cleaner het sorteren van grote of vergelijkbare opnamen minder pijnlijk maken, maar het is geen wondermiddel voor batterijbeperking, hitte, een slecht netwerk of een iOS-update die nog steeds achtergrondwerk doet. Maak eerst echt een flink stuk ruimte vrij, herstart de telefoon en beoordeel de prestaties dan pas na een dag.
Begin geen iOS-update met maar een paar gigabyte vrij, tenzij je van mislukte downloads, lange pauzes en een telefoon die voortdurend vraagt om ruimte vrij te maken houdt.
Weinig opslagruimte kan een iPhone trager maken, maar ik zou het iets anders formuleren: meestal heeft het vooral invloed op dingen die tijdelijke ruimte nodig hebben. Het openen van een eenvoudige app hoeft niet trager te zijn omdat de processor zwakker is. Het is trager omdat de telefoon probeert cache te wissen, appgegevens opnieuw te laden, nieuwe bestanden te schrijven, foto’s te verwerken of op de achtergrond ruimte vrij te maken. De camera is daar een goed voorbeeld van. Als je Live Photos of video maakt terwijl de opslag bijna vol is, moet de telefoon bestanden meteen opslaan en verwerken, en daar merk je vertraging snel.
Ik zou me ook niet te veel vastklampen aan de regel van 10% of 20%. Het is een nuttig richtpunt, maar de echte gevarenzone begint wanneer je op het punt zit van nauwelijks nog een update kunnen installeren. Voor een praktische oplossing zou ik eerst gedownloade rommel verwijderen die je makkelijk kunt vervangen: Netflix-/Disney-downloads, Spotify-afspeellijsten, podcastafleveringen, offline kaarten, grote iMessage-bijlagen en oude bestanden in de Bestanden-app. Dat is veiliger dan massaal foto’s verwijderen als je niet 100% zeker weet hoe je iCloud-instellingen werken.
Nadat je ruimte hebt vrijgemaakt, start je de telefoon opnieuw op en geef je hem even de tijd. Als hij nog steeds traag aanvoelt terwijl er genoeg vrije ruimte beschikbaar is, dan zou ik kijken naar de batterijconditie, hitte, een haperende app of een recente iOS-update die op de achtergrond werk uitvoert. Een volle opslag is een echt probleem, maar het is niet de enige boosdoener.
Schakel Ruim ongebruikte apps op vóór je belangrijke dingen gaat verwijderen, want het kan ruimte vrijmaken zonder de documenten en inloggegevens van de app te wissen.
Ja, bijna vol zijn kan de telefoon trager laten aanvoelen, maar ik zou het minder zien als opslagpercentage = snelheid en meer als iOS heeft geen werkruimte meer over. Als je een snelle test nodig hebt, maak dan 8 tot 10 GB vrij, start opnieuw op en kijk of de vertraging van camera/apps verbetert voordat je ingewikkeldere oplossingen gaat zoeken.