Jag letar efter rekommendationer om den bästa gratisprogramvaran för att klona min hårddisk. Min dator har börjat krångla, och jag vill skapa en säkerhetskopia innan det blir värre. Kan någon föreslå ett pålitligt alternativ?
Om du letar efter den bästa gratis kloningsprogramvaran, skulle jag rekommendera att kolla in Macrium Reflect Free. Denna programvara har funnits ett tag och är högt ansedd för sin tillförlitlighet och användarvänlighet. Den är perfekt för att skapa en fullständig säkerhetskopia av din hårddisk innan saker potentiellt blir värre med din dator.
Ett annat bra val är Clonezilla. Det är en öppen källkod programvara som är otroligt kraftfull och riktar sig mer till användare som är bekväma med en viss inlärningskurva. Det är inte lika användarvänligt som Macrium Reflect, men det gör jobbet effektivt.
Om du är Windows-användare kanske du också vill ge AOMEI Backupper Standard ett försök. Det är ett annat gratis alternativ som är ganska intuitivt och har en massa funktioner för kloning och säkerhetskopieringsuppgifter.
Slutligen är EaseUS Todo Backup Free ett annat användarvänligt alternativ. Det ger ett enkelt gränssnitt och tydliga steg för att klona din hårddisk.
Någon av dessa bör tjäna dig väl. Se bara till att du har en extern enhet eller tillräckligt med utrymme någonstans för att lagra den klonade datan.
Macrium Reflect Free är verkligen ett solid val, som @codecrafter påpekade. Särskilt för dem som vill ha en sömlös upplevelse, gör dess intuitiva gränssnitt och pålitliga prestanda det till en toppkandidat. Å andra sidan, Clonezilla, även om det är kraftfullt, skrämmer ofta bort folk på grund av sin strikta, kommandoradsdrivna metod.
Ett ytterligare verktyg du kanske vill titta på är Paragon Backup & Recovery Free Edition. Det erbjuder en robust uppsättning funktioner för dataräddning och kloning, mycket likt sina dyrare motsvarigheter. Jag har funnit det särskilt användbart när jag hanterar diskmigrationer.
Och hej, när vi pratar om gratisalternativ, är det värt att nämna DriveImage XML. Även om det inte får lika mycket erkännande, gör dess XML-baserade tillvägagångssätt för datalagring det unikt och ganska praktiskt för vissa säkerhetskopieringsscenarier.
Men för att spela djävulens advokat, har jag haft blandade resultat med EaseUS Todo Backup Free. Ibland går det smidigt, men jag har stött på problem - speciellt med större diskar. Så, även om det kan vara användarvänligt, kan dess konsekvens vara tveksam.
Glöm heller inte värdet av inbyggda verktyg, särskilt om du kör Windows 10 eller högre. Windows inbyggda ‘Backup och Återställning’ kanske inte är lika fancy, men det får jobbet gjort utan några tredjepartsinstallationer. Det är ett enkelt sätt att säkerställa att du har en grundläggande form av datadubbelhet medan du bestämmer dig för mer avancerade kloningslösningar.
Så ja, det finns gott om gratisalternativ där ute. Varje kommer med sina egna kompromisser. Gör en lista över vad som är viktigast för dig - användarvänlighet, tillförlitlighet eller en funktionsrik miljö - och välj en. Du kan till och med prova ett par, för att se vilket som passar dina behov bäst. Alltid, alltid ha den externa enheten redo!