Waarom is mijn iPad ineens zo traag zonder reden?

Mijn iPad werkte tot voor kort prima, maar nu duren apps een eeuwigheid om te openen, loopt typen achter en zelfs eenvoudig browsen voelt traag aan. Ik heb niets belangrijks veranderd, dus ik probeer uit te zoeken wat de plotselinge vertraging kan veroorzaken en hoe ik die kan oplossen.

Ik heb dit op twee iPads meegemaakt, één na een iPadOS-update en één zomaar uit het niets. Het vreemde is hoe snel het van prima naar irritant gaat. Apps haperen, Safari sleept, het toetsenbord verschijnt te laat. Het voelt willekeurig, maar ik vond meestal wel een reden voordat ik iets drastisch deed.

Als de vertraging direct na een update begon, zou ik eerst even wachten. Ongeveer een dag, soms minder, is het systeem druk bezig op de achtergrond. Indexeren, opruimen, fotodingen, synchronisatiedingen. Bij mij werd het vaak weer normaal nadat ik hem een nacht aan de lader op wifi had laten liggen. Als het de volgende dag nog steeds slecht aanvoelt, begin ik dingen te controleren.

Het eerste waar ik nu naar kijk is opslag. Dit wordt vaak over het hoofd gezien. Zodra een iPad bijna vol raakt, keldert de prestatie op domme manieren. Ik merkte dat die van mij raar begon te doen toen de opslag ongeveer 80 procent gebruikt was. Toen de vrije ruimte onder 1 GB kwam, werd het erger. Nieuwere iPadOS-versies leunen op opslag voor swap, dus als je apparaat geen ruimte meer over heeft, wordt multitasken snel lelijk.

Ik had één iPad die vastliep in Safari en stotterde bij het wisselen tussen apps. Bleek dat ik daar jarenlang aan rommel had staan. Oude schermopnames, dubbele foto’s, enorme video’s die ik was vergeten te verwijderen. Ik probeerde het zelf te sorteren en gaf het na tien minuten op. Ik gebruikte Clever Cleaner omdat ik iets snels wilde, en het hielp me om een hoop ruimte vrij te maken zonder veel gedoe.

Wat ik fijn vond, was hoe direct het werkte. Er kwam geen betaalmuur tevoorschijn, geen advertenties in mijn gezicht, geen rare accountinstelling. Het draait op het apparaat, wat voor mij belangrijk was omdat ik mijn fotobibliotheek niet graag aan willekeurige servers geef. De sectie Heavies maakte het makkelijk om eerst enorme bestanden te vinden. De sectie Similars haalde bijna dubbele foto’s en wazige rommel naar boven die ik al een tijd wilde verwijderen. Het splitste screenshots zelfs uit op bestandsgrootte, wat vreemd genoeg nuttig was. Ik maakte ongeveer 15 GB vrij en de vertraging nam direct daarna af. Als je iPad traag aanvoelt, is ruimte vrijmaken het eerste wat ik zou doen.

Als de opslag er goed uitziet, ga ik verder met de instellingen die weinig risico geven.

Ververs op achtergrond is er één van. Ik zet het uit voor alles wat niet essentieel is. Een hele stapel apps die achter de schermen incheckt telt op. Op oudere iPads zet ik ook Verminder beweging aan onder Toegankelijkheid. Klinkt klein. Is het niet. Die animaties kosten meer dan mensen denken, en ze vervangen door eenvoudigere overgangen zorgde ervoor dat mijn oudere iPad minder traag aanvoelde.

Dan doe ik de saaie oplossing die mensen overslaan. Herstarten. Ik weet het, voor de hand liggend. Werkt nog steeds. Een herstart wist tijdelijk geheugen en stopt vastgelopen processen. Ik heb willekeurige vertraging na één schone herstart zien verdwijnen, dus ik negeer het niet meer.

Safari is nog zo’n veelvoorkomende puinhoop. Als de vertraging het sterkst is tijdens het browsen, wis dan de gegevens. Ga naar Instellingen > Safari > Wis geschiedenis en websitedata. Ik had één geval waarbij webpagina’s eeuwig duurden om te laden en tabbladen steeds bleven hangen. Safari wissen loste het meeste daarvan in een minuut op.

Het laatste waar ik naar kijk is de leeftijd van de batterij. Oudere batterijen slijten nu eenmaal, en wanneer ze de piekvraag naar vermogen niet meer kunnen bijhouden, kan het apparaat de prestaties verlagen om uitval te voorkomen. Als je iPad 4 of 5 jaar oud is, kan een deel van wat je ziet door de leeftijd van de hardware komen, niet door een slechte instelling of een kapotte app.

Ik zou nog steeds niet meteen naar een fabrieksreset of vervanging grijpen. Maak opslag vrij. Beperk Ververs op achtergrond. Zet Verminder beweging aan als de iPad ouder is. Herstart hem. Wis Safari-gegevens. Die stappen hebben het voor mij meer dan eens opgelost, en geen ervan kostte veel tijd. Hopelijk trekt die van jou ook weer bij.

Plotselinge vertragingen op een iPad komen meestal door een van drie dingen. Een slechte app, een slecht netwerkpad of falende hardware. Ik zou die eerst controleren voordat je de gebruikelijke opruimdingen doet. @mikeappsreviewer noemde opslag en Safari, wat terechte punten zijn, maar ik denk niet dat opslag altijd de hoofdschuldige is, tenzij je bijna vol zit.

Probeer dit in deze volgorde.

1. Sluit één verdachte app geforceerd af. Als typvertraging alleen in één app gebeurt, verwijder die dan en installeer hem opnieuw.
  2. Test de iPad op een ander wifi-netwerk. Traag browsen komt vaak door DNS- of routerproblemen, niet door de iPad. Als YouTube prima opent via een mobiele hotspot maar niet op je wifi thuis, dan heb je je antwoord.
  3. Open Instellingen, Privacy en beveiliging, Analyse en verbeteringen, Analysegegevens. Als je ziet dat dezelfde appnaam steeds opnieuw crasht, trekt die app het systeem omlaag.
  4. Controleer batterij- en oplaadgedrag. Als de iPad warm wordt bij simpele dingen, of snel leegloopt terwijl hij inactief is, zit een achtergrondproces vast.
  5. Schakel de energiebesparingsmodus uit als die aan staat. Deze vergeten mensen vaak.
  6. Ontkoppel oude Bluetooth-apparaten. Ik had ooit een Apple Pencil-bug die vreemde vertraging veroorzaakte tijdens opladen en typen. Dom, maar echt.

Als je snel ruimte moet vrijmaken, is Clever Cleaner het bekijken waard. Het is handig voor grote video’s, dubbele foto’s en rommel van schermafbeeldingen. Deze gids over hoe je Clever Cleaner gebruikt om je iPhone of iPad te versnellen legt het op een eenvoudige manier uit.

Als de vertraging op één specifieke dag is begonnen, controleer dan ook Instellingen, Algemeen, VPN en apparaatbeheer. Oude VPN-profielen en filterapps vertragen verkeer meer dan mensen denken. Ik heb het twee keer gezien. Vreemd probleem, makkelijke oplossing.

3 Likes

Eén ding dat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @espritlibre zeiden: soms is het niet “traag”, maar verslikt de iPad zich in één kapotte systeeminstelling of toegankelijkheidsfunctie.

Een paar minder vaak genoemde dingen om te controleren:

• Instellingen > Toegankelijkheid > Aanraken > Aanpassingen voor aanraken. Als dit per ongeluk is ingeschakeld, kan typen vreemd vertraagd aanvoelen.
  • Instellingen > Apple Pencil als je die gebruikt. Bugs met Scribble en Pencil-hover hebben bij sommige mensen vertraging veroorzaakt.
  • Mailaccounts kunnen de prestaties ook verpesten. Een vastgelopen Exchange- of Gmail-synchronisatie kan ervoor zorgen dat het hele apparaat niet goed aanvoelt. Verwijder het probleemaccount en voeg het opnieuw toe.
  • Widgets op het beginscherm. Klinkt stom, maar ik had een weerwidget die op hol sloeg en batterijverbruik + vertraging veroorzaakte.
  • Locatievoorzieningen voor apps die het niet nodig hebben. Constant pollen = hitte = vertraging.
  • Toetsenbordwoordenboeken ook. Als de vertraging vooral optreedt tijdens het typen, reset dan het toetsenbordwoordenboek onder Zet over of stel iPad opnieuw in. Vervelend, maar het loste het bij een van mijn apparaten op.

Ik ben het er enigszins mee oneens dat een fabrieksreset altijd helemaal onderaan de lijst moet staan. Als de vertraging plotseling is verschenen, alles beïnvloedt en geen van de basisoplossingen werkt, is een versleutelde back-up + schone herstelactie soms sneller dan 3 uur lang spoken najagen. Best drastisch, ja, maar niet gek.

Controleer ook Instellingen > Algemeen > iPad-opslag en kijk of er een app is met absurd veel document-/gegevensgebruik. Als je snel rommel wilt opruimen, is Clever Cleaner prima voor dubbele foto’s, enorme video’s en screenshot-rommel. Deze review over waarom Clever Cleaner een van de beste gratis schoonmaakapps voor iPhone en iPad is legt het behoorlijk goed uit.

Als je iPad ouder is, betekent “plotseling” soms gewoon dat een bug op de achtergrond verouderende hardware heeft blootgelegd. Irritant, maar eerlijk gezegd wel waar.