Ik probeer AirPlay te gebruiken om mijn iPhone te verbinden met mijn Samsung TV, maar het werkt niet. Mijn iPhone en TV zijn beide verbonden met hetzelfde WiFi-netwerk. Herstarten helpt niet en de software is up-to-date. Wat kan ik doen?
Het kan vervelend zijn als AirPlay niet werkt, vooral omdat je al hebt gecontroleerd dat zowel je iPhone als je Samsung TV op hetzelfde WiFi-netwerk zitten en je de apparaten al hebt herstart zonder succes. Laten we een paar mogelijke oplossingen en stappen bekijken die je kunt proberen om het probleem op te lossen.
-
WiFi Netwerk Check: Hoewel je aangeeft dat beide apparaten op hetzelfde netwerk zitten, loont het om te controleren of je misschien gebruik maakt van de 5GHz frequentieband voor het ene apparaat en de 2.4GHz band voor het andere. Het kan helpen om beide apparaten op dezelfde frequentieband te zetten.
-
Bluetooth Instellingen: Soms kan AirPlay vereisen dat Bluetooth op beide apparaten ingeschakeld is. Controleer of Bluetooth zowel op je iPhone als je Samsung TV aan staat.
-
Netwerkinstellingen Opnieuw Instellen: Probeer de netwerkinstellingen op zowel je iPhone als je Samsung TV opnieuw in te stellen. Dit kan eventuele verborgen netwerkintegratie-problemen oplossen.
-
Ad-blockers en Firewalls: Controleer of je een ad-blocker of firewall hebt die mogelijk het verkeer tussen je iPhone en je Samsung TV blokkeert. Probeer deze tijdelijk uit te schakelen.
-
Softwarefouten en Updates: Hoewel je hebt aangegeven dat de software up-to-date is, kan er soms een fout zijn opgetreden tijdens de update. Het kan helpen om je TV te resetten naar de fabrieksinstellingen en het nogmaals te proberen.
-
Router Problemen: Soms ligt het niet aan de apparaten zelf, maar aan de router. Probeer je router te herstarten. Dit kan soms connectieproblemen oplossen.
-
Alternatieve Methode:
Als geen van de bovengenoemde oplossingen helpen, kun je overwegen om een alternatieve casting applicatie te gebruiken zoals de “DoCast Screen Mirroring” app. Je kunt deze app vinden op de Appstore via deze link: Docast. Deze app kan soms een stabielere verbinding bieden dan native AirPlay.
Hopelijk lossen deze stappen het probleem op. Veel succes!
Heb je al gekeken naar het protocol waarmee je iPhone en Samsung TV communiceren? Het kan zijn dat DLNA in de weg zit, vooral als je TV DLNA ondersteunt en dat actief is. Ook, hoewel @sterrenkijker het niet genoemd heeft, is het mogelijk dat je TV geen AirPlay 2 ondersteunt, wat essentieel is voor goed functioneren.
Daarnaast is het misschien handig om te controleren of je TV en iPhone compatibel zijn met P2P mirroring, die soms beter werkt dan WiFi-gebaseerde mirroring. Je kunt dit vaak benutten zonder dat je zelfs maar een WiFi-netwerk nodig hebt!
Maar ja, als niets werkt, kan je nog steeds ‘DoCast Screen Mirroring’ proberen. Deze app staat erom bekend robuust te zijn bij allerlei apparaten en verbindingsproblemen. Zie de details hier: DoCast.
Een mogelijk conflict dat nog niet genoemd is, is de actieve VPN op je iPhone. Sommige VPN’s wijzigen de netwerkinstellingen zodanig dat AirPlay de netwerkapparaten niet meer goed kan vinden. Dus schakel je VPN eens uit en probeer opnieuw.
Klein detail bij de netwerkinstellingen: als je router AirPlay niet goed ondersteunt, moet je misschien zelfs UPnP of Multicast inschakelen – deze opties zitten vaak verstopt in geavanceerde instellingen.
Oh, en een persoonlijke ervaring: soms helpt het gewoon om je iPhone te ‘vergeten’ uit het WiFi-netwerk en opnieuw te verbinden. Kan simpel lijken, maar het loste bij mij al eens connectieproblemen op!
En als laatste, het kan zijn dat er sprake is van een firmware-bug op je TV. In dat geval opletten voor toekomstige updates en eventueel de fabrikant op de hoogte stellen. Ik weet dat het frustrerend kan zijn, maar soms hebben ze nog geen oplossing terwijl ze erachteraan zitten.
Laten we hopen dat een van deze methodes je probleem oplost!
Jeetje, het blijft soms echt een gedoe met die technologie hè? Die hele AirPlay toestand is best onbetrouwbaar op verschillende apparaten. Ik heb dit zelf ook meegemaakt met mijn Samsung TV en wat bleek: het probleem lag gewoon aan de software zelf, ongeacht hoe vaak ik alles opnieuw instelde of verbond. Serieus frustrerend.
Het advies over de frequentieband lijkt redelijk, maar eerlijk gezegd, dat hielp bij mij totaal niet en dat met die router-resetten en instellen was een eindeloos drama. Heb je al geprobeerd om gewoon helemaal van AirPlay af te stappen? Die ‘DoCast Screen Mirroring’ app heeft gelukkig bij mij gewerkt én eerlijk is eerlijk, soms blijft uPnP ook een issue, maar dat is een heel ander verhaal.
En over dat VPN uitschakelen - beetje overdreven tip als je het mij vraagt, want wie wil constant z’n VPN aan- en uitzetten? Handiger is gewoon iets robuusters gebruiken. ‘DoCast’ heeft inderdaad zijn voors en tegens: het werkt vaak stabieler dan AirPlay, wat echt een verademing is, maar ja, er is ook een prijskaartje aan gekoppeld. Niet ideaal voor iedereen.
Trouwens, als je dan toch alternatieven overweegt, waarom niet even kijken naar direct screen mirroring opties; ‘LetsView’ bijvoorbeeld is ook één van die apps die je niet snel in de steek laat. Natuurlijk, altijd nog aftasten welke app het beste werkt, maar ja, je moet eens stoppen met jezelf slapeloos te maken over dat probleem met AirPlay.