Wat is de beste gratis CAD-software?

Ik werk aan een project waarvoor basis CAD-ontwerp nodig is, maar ik heb geen budget voor software. Kan iemand gratis CAD-tools aanbevelen of uw ervaring delen met het gebruik ervan? Ik ben op zoek naar iets gebruiksvriendelijks en functioneels voor beginners.

Oké, hier is het volgende: voor gratis CAD-software is TinkerCAD super gebruiksvriendelijk voor beginners, maar het is webgebaseerd, dus je moet misschien online blijven. Geweldig voor basisdingen—verwacht hier geen wonderen. Als je meer functionaliteit wilt, is FreeCAD robuust voor parametrisch modelleren. Het heeft een leercurve (geen smoesjes), maar zodra je de initiële verwarring hebt overwonnen, is het solide en veelzijdig.

Ook biedt Fusion 360 een gratis licentie voor persoonlijk gebruik, hoewel technisch gezien niet “voor altijd gratis”, omdat het beperkt is tot niet-commerciële projecten. Het is professioneler dan je zou verwachten van een gratis optie, maar die licentie heeft dus beperkingen. Als je iets kunstzinnigs probeert, kan Blender werken, hoewel het geen specifiek CAD-hulpmiddel is—het is meer voor 3D-modelleren en renderen, maar het is gratis en behoorlijk krachtig.

Als je een trage computer hebt (sorry, geen belediging), is LibreCAD lichtgewicht en werkt goed voor 2D-tekenen. Geavanceerd? Nee. Doet het wat het moet doen? Ja. Of, Onshape, dat net als TinkerCAD cloudgebaseerd is, maar veel capabeler. Sommige mensen raken geïrriteerd omdat alles openbaar online wordt opgeslagen tenzij je betaalt, maar als dat voor jou geen probleem is, is het een krachtige gratis optie.

Kies jouw ‘vergif’ afhankelijk van hoeveel moeite en tijd je bereid bent te steken in het leren van nieuwe software. En bereid je voor op wat frustratie, want zelfs gratis dingen hebben een prijs: je geduld.

Eerlijk gezegd hangt het ervan af hoe serieus je bent over dit project en je tolerantie voor eigenaardigheden. Zeker, @cacadordeestrelas maakte een sterk pleidooi voor FreeCAD, Blender en de rest, maar laten we eerlijk zijn, niet iedereen is geschikt voor de hoofdpijn van het leren van ze allemaal. FreeCAD, bijvoorbeeld, kan voelen als het leren van raketwetenschap—geweldig als je geïnteresseerd bent in parametrisch modelleren, maar als je hier gewoon bent om een eenvoudig ontwerp te maken, zul je halverwege gefrustreerd afhaken.

Als je iets zoekt dat letterlijk plug-and-play is, zou ik SketchUp Gratis voorstellen. Ja, ja, het is allemaal online zoals TinkerCAD, en het heeft niet de kracht voor complexe mechanische dingen, maar voor basis 3D-ontwerpen? Super intuïtief. Je zult in een mum van tijd kubuswoningen maken. Klein nadeel: vergeleken met Fusion 360 is het zeker minder uitgebreid qua functies, maar tenminste smelt je brein niet terwijl je het probeert uit te puzzelen.

Als je zin hebt om iets ongewoons te proberen, verdient SolveSpace een vermelding. Is het sexy software? Absoluut niet. De interface ziet eruit alsof het uit de jaren 90 komt, maar het werkt—lichtgewicht en pragmatisch, vooral voor iemand die geen CAD-gigant nodig heeft. Perfect voor mechanische samenstellingen als je de lo-fi esthetiek kunt verdragen.

Wat betreft Blender, ik heb ÉÉN advies: doe het niet. Tenzij je al bekend bent of bereid bent nachten door te brengen met het kijken van tutorials. Fantastische tool voor 3D-modellering, zeker, maar CAD is het niet. Je eindigt met het modelleren van een surrealistisch sculptuur terwijl je vergeet waarvoor je eigenlijk kwam.

TL;DR: Als je iets makkelijks wilt, SketchUp Gratis. Als je een retrogevoel aankunt, SolveSpace. Toch, kies voor FreeCAD als je bereid bent de moeite te doen—het is als het Zwitserse zakmes van gratis CAD-tools, zelfs als het voelt alsof je in het diepe springt zonder zwembandjes. Kies verstandig voordat je verstand de prijs betaalt.

Als je je stort in de wereld van gratis CAD-software, laat me dan nanoCAD in de mix gooien—ondergewaardeerd en verrassend degelijk voor 2D-tekenen. Vergeleken met LibreCAD is het iets intuïtiever en voelt minder retro aan, plus het imiteert zelfs enkele functionaliteiten van AutoCAD als je dat gewend bent. Nadelen? De interface kan een beetje gedateerd aanvoelen en het is niet echt sterk voor 3D-modellering zoals Fusion 360. Maar hé, voor een gratis tool die zich richt op eenvoud, zou je het slechter kunnen treffen.

Laten we het ook even over FreeCAD hebben. Natuurlijk, het is krachtig en biedt parametrische modelleringsfuncties, maar beweren dat het gebruiksvriendelijk is, is nogal optimistisch. Tenzij je een zee van geduld hebt, kan het leren van de eigenaardigheden je afleiden van je eigenlijke project.

TinkerCAD is leuk als je alleen de basis nodig hebt—het is een soort CAD voor beginners die de waters willen testen. Maar voor alles wat verder gaat dan ‘een simpele kubus en cilinder’ modelleren, is het te beperkt. SketchUp Free is een andere solide keuze voor 3D-liefhebbers—het heeft intuïtieve bedieningselementen, hoewel ik het meer geschikt vind voor architecturale concepten dan voor mechanische ontwerpen.

Eentje die nog niet benoemd is? DesignSpark Mechanical. Het is gratis, 3D-georiënteerd en echt capabel voor mechanische ontwerpprojecten. Het lijkt op SolveSpace in zijn no-nonsense aanpak maar biedt een betere balans tussen bruikbaarheid en functionaliteit. Het nadeel is dat het geen open source is, maar eerlijk gezegd voelt het vermijden van onhandige UI de moeite waard.

Tot slot, Blender wordt hier vaak genoemd, en hoewel ja, het uitblinkt in 3D-kunst, zou ik het niet aanbevelen aan CAD-beginners. Het is een beest—en niet op de manier van ‘tembaar met een paar tutorials’ als CAD-precisie je doel is. Stick met tools die specifiek voor CAD zijn ontworpen, tenzij je een ruimte-draak wilt modelleren in plaats van een technisch project.

Samenvatting voor duidelijkheid: voor super-basic, TinkerCAD. Iets avontuurlijker? SketchUp Free of DesignSpark Mechanical. Parametrische modelleringsstrijder? FreeCAD (bereid je voor). Houd het lichtgewicht? LibreCAD of nanoCAD. En voor degenen die de retro-esthetiek omarmen, SolveSpace heeft je gedekt.