Wat is de beste manier om bestanden van een geformatteerde USB-stick te herstellen?

Ik heb per ongeluk mijn USB-stick geformatteerd en belangrijke foto’s en werkdocumenten verloren die nergens anders waren geback-upt. Ik heb hulp nodig bij het bepalen van de beste methode of software voor gegevensherstel van een USB-stick om geformatteerde USB-bestanden te herstellen voordat er iets wordt overschreven.

Ja. Ik heb eerder bestanden van een geformatteerde USB gehaald, maar het venster blijft alleen open als je de schijf nu niet meer gebruikt. Als je er dingen op blijft kopiëren, worden je oude gegevens beetje bij beetje vervangen. Zodra die blokken zijn overschreven, is herstel klaar.

Het eerste wat ik zou proberen uit te zoeken, is wat voor soort formattering er heeft plaatsgevonden.

Als de formattering in een paar seconden klaar was, was het vrijwel zeker een snelle formattering. Dat is het gunstigere geval. Een snelle formattering bouwt meestal het bestandssysteem opnieuw op en wist de bestandsindex, maar wist niet meteen alle oude bestandsgegevens. Een volledige formattering is zwaarder. Op de meeste systemen schrijft die over de opslag heen, waardoor je kansen sterk afnemen.

Ik zou de willekeurige Command Prompt-oplossingen die mensen posten overslaan. Hetzelfde geldt voor reparatietools die mensen in discussies rondstrooien. CHKDSK is voor fouten in het bestandssysteem, niet voor het terughalen van bestanden van een geformatteerde USB. Ik heb gezien dat het van een rommelige schijf een nog grotere rommel maakte.

Wat ik zou doen:

1. Stop met het gebruiken van de flashdrive.
  2. Zet herstelsoftware op de interne schijf van je computer, niet op de USB.
  3. Sluit de geformatteerde USB aan.
  4. Voer een volledige scan uit.
  5. Bekijk een voorbeeld van alles wat belangrijk is voordat je het herstelt.
  6. Herstel bestanden naar een andere schijf, nooit terug naar dezelfde USB.

Ik had redelijk geluk met Disk Drill. Het is een van de eenvoudigere opties als je dit niet eerder hebt gedaan. Ik koos de USB, startte Universal Scan, wachtte het af en ging daarna door de resultaten. Het groepeert bestanden op type, en de voorbeeldfunctie hielp veel. Als een foto opende in de voorbeeldweergave, of een document leesbare inhoud liet zien, werkte herstel meestal.

Een onderdeel dat ik meer waardeerde dan ik had verwacht, was schijfimaging. Als de USB steeds de verbinding verbreekt, fouten geeft of instabiel aanvoelt, maak dan eerst een image en scan die image in plaats van steeds opnieuw op de originele schijf te blijven hameren. Ik heb dit op de irritante manier geleerd met een oude stick die steeds uitviel halverwege een scan.

Een paar dingen veranderen je kansen:

1. Als je na het formatteren niets nieuws naar de USB hebt geschreven, zijn je kansen beter.
  2. Als het bestandssysteem is veranderd, kan herstel nog steeds werken, maar bestandsnamen en mapstructuur komen vaak slechter terug.
  3. Foto’s, documenten en videobestanden worden meestal prima afgehandeld door de meeste hersteltools.

Als de scan bestanden vindt met beschadigde namen, raak dan niet in paniek. Ik zie dit vaak na formatteren. Sorteer op type, grootte of datum en begin daar.

Laat de scan ook helemaal afronden. Stop niet te vroeg omdat je in minuut drie al een paar bestanden zag verschijnen. Bij een scan die ik deed, verscheen de map die ik nodig had pas veel later.

Als de USB helemaal niet wordt gedetecteerd, steeds de verbinding verbreekt of Windows de verkeerde capaciteit meldt, dan is dit misschien meer dan alleen een formatteringsprobleem. Herhaalde scanpogingen op een defecte flashdrive zijn riskant. Als die lang genoeg verbonden blijft, maak dan eerst een image. Als de gegevens erg belangrijk zijn, zou ik daar stoppen en hem naar een herstelbedrijf brengen.

Dus ja, geen back-up betekent niet altijd dat de bestanden weg zijn. De grote variabelen zijn simpel:

1. Was het een snelle formattering?
  2. Is er daarna iets naar de schijf geschreven?

Als het snel was, en je de USB na de fout met rust hebt gelaten, zijn je kansen nog steeds redelijk. Soms beter dan je zou denken.

3 Likes

Als de USB nog steeds wordt aangekoppeld en de juiste grootte toont, zou ik me eerst richten op herstelsoftware, niet op reparatietools. Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer: stop met ernaar te schrijven. Daarna zou ik het plan opsplitsen op basis van de waarde van de bestanden.

Voor foto’s en werkdocumenten werkt file carving na een formattering vaak beter dan mensen verwachten. Je verliest vaker namen en mappen, maar JPEG, PNG, PDF, DOCX, XLSX komen meestal terug als blokken niet zijn overschreven. Op flashdrives laat een snelle formattering meestal veel achter. Een volledige formattering verlaagt de kans op succes sterk.

Mijn mening verschilt op één punt een beetje. Ik zou twee scanners proberen als de eerste scan belangrijke bestanden mist. Herstelapps gebruiken verschillende signaturen en parsers. Het is heel normaal dat de ene tool 2.000 bestanden vindt en een andere 2.600. Begin met Disk Drill omdat het goed omgaat met herstel van geformatteerde USB’s en de previewstap tijd bespaart. Als de resultaten mager lijken, voer dan een tweede alleen-lezen scan uit met een andere tool op de image, niet op de stick.

Beste volgorde:

1. Sluit de USB één keer aan.
  2. Als hij instabiel aanvoelt, maak er dan eerst een image van.
  3. Scan de image.
  4. Herstel naar je pc of een andere externe schijf.
  5. Open de herstelde bestanden en controleer ze.

Sla CHKDSK over. Het herstelt de structuur. Het herstelt geen geformatteerde bestanden.

Als je een eenvoudige handleiding voor herstel van een flashdrive wilt, is deze video prima:
stapsgewijze handleiding voor herstel van gegevens van een USB-flashdrive

Als de USB de verbinding verbreekt, 0 bytes meldt of de verkeerde capaciteit toont, stop dan met doe-het-zelfpogingen. Dat is waar mensen het snel erger maken. Dit deel is erg belangrijk.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @espritlibre, maar ik wil nog één punt toevoegen: ga er niet elke keer van uit dat “volledig formatteren = nul kans”. Op nieuwere Windows-versies kan het gedrag variëren afhankelijk van het apparaat, het besturingssysteem en hoe de formattering is uitgevoerd. Meestal is het inderdaad slechter dan een snelle formattering, maar het is niet altijd meteen einde verhaal.

Wat ik zou doen is dit:

• stop eerst volledig met het gebruik van de USB
  • controleer of de schijf nog steeds de juiste capaciteit toont
  • als dat zo is, scan deze dan met iets dat goed geformatteerde USB-herstel ondersteunt, zoals Disk Drill
  • herstel bestanden naar je computer, niet terug naar de flashdrive

Waarom Disk Drill? Vooral omdat het makkelijker is om herstelde foto’s/documenten te sorteren zonder dat je je pc uit het raam wilt gooien. Voorbeeldweergave is erg belangrijk. Als je JPG/PDF/DOCX goed wordt weergegeven in de preview, is dat een sterk teken.

Eén ding dat mensen overslaan: open na het herstel daadwerkelijk de teruggezette bestanden. Vier niet alleen feest omdat de bestandsnamen zijn verschenen. De helft van de “herstelde” bestanden kan corrupte rommel zijn als de formattering werd gevolgd door nieuwe schrijfacties.

Ook, als dit een werk-USB is en de bestanden superbelangrijk zijn, zou ik vermijden om vijf verschillende tools op de originele stick te draaien. Maak indien mogelijk één image en test de software daar vervolgens op. Minder slijtage, minder risico. Flashdrives kunnen vreemd en onbetrouwbaar zijn.

Als je een duidelijkere uitleg wilt, is dit nuttig:
hoe je stap voor stap bestanden herstelt van een geformatteerde USB-drive

Als de USB 0 bytes toont, steeds de verbinding verbreekt of telkens opnieuw vraagt om geformatteerd te worden, stop dan op dat punt met zelf proberen. Dat is waar mensen van een slechte situatie een echt domme maken.

Ik zou één ding toevoegen dat de anderen slechts zijdelings noemden: controleer de herstelde bestanden op integriteit voordat je uren besteedt aan het sorteren ervan. @espritlibre, @codecrafter en @mikeappsreviewer hebben gelijk over het stoppen met schrijven en eerst scannen, maar na een formattering kun je veel rommel krijgen die er zogenaamd hersteld uitziet.

Mijn voorkeur is:

• herstel eerst een kleine batch
  • open 10 tot 20 foto’s/documenten
  • als ze geldig zijn, ga dan verder met het grote herstel

Dat bespaart enorm veel tijd.

Wat software betreft is Disk Drill een solide eerste stap voor een geformatteerde USB-stick.

Voordelen:

• eenvoudige voorbeeldweergave voor foto’s en documenten
  • goed in het vinden van bestanden na een snelle formattering
  • eenvoudige interface
  • kan werken vanaf een schijfimage

Nadelen:

• diepe scans kunnen rommelige bestandsnamen opleveren
  • grote resultaatsets kosten tijd om te beoordelen
  • niet elk gevonden bestand is daadwerkelijk bruikbaar
  • voor de beste functies kan een betaalde versie nodig zijn, afhankelijk van wat je nodig hebt

Eén klein punt van verschil: ik zou niet automatisch meteen meerdere tools gebruiken als de USB-stick gezond is. Maak er eerst een image van als de gegevens belangrijk zijn en vergelijk daarna tools op de image, niet op de flashdrive zelf. Dat beperkt slijtage.

Als de USB-stick een verkeerde grootte toont, 0 bytes aangeeft of de verbinding verbreekt, stop dan met doe-het-zelf en overweeg professionele recovery. Meestal gaat het dan niet meer alleen om geformatteerde bestanden.