Ik heb per ongeluk een map met belangrijke foto’s van mijn Windows-pc verwijderd, en sommige daarvan waren familiefoto’s die ik niet kan vervangen. Ik ben op zoek naar de beste software voor fotoherstel voor pc die veilig is, gemakkelijk te gebruiken en echt werkt. Als iemand aanbevelingen of tips heeft voor het herstellen van verwijderde foto’s op Windows, zou ik de hulp enorm waarderen.
Ik heb meer dan eens in deze puinhoop gezeten. Je rondt een reis af, of een betaalde shoot, stopt de SD-kaart erin, en Windows gooit “deze schijf formatteren” op je scherm. Andere keren is het nog erger. Eén tik in de camera, alles weg. Ik ken dat gevoel. Het is beroerd.
Ik heb uiteindelijk over een paar jaar een hoop hersteltools getest, omdat verloren fotowerk niet iets was wat ik zomaar kon wegwuiven. Mensen zeggen graag “gebruik back-ups”, maar synchronisatie-instellingen kopiëren verwijderingen vaak ook. Dat heb ik op de harde manier geleerd. Als de bestanden verdwijnen voordat je back-upcyclus draait, is herstelsoftware wat je overhoudt.
- Degene waar ik steeds op terugkom is Disk Drill.
Voor gewone mensen is dit de makkelijkste die ik heb gebruikt zonder dat het versimpeld aanvoelt. Ik klikte erdoorheen zonder een handleiding nodig te hebben, wat bij dit soort software niet onbelangrijk is. Belangrijker nog, het herstelde bestanden wanneer andere apps alleen rommel opleverden. In gepubliceerde tests zit het rond een herstelpercentage van 91%, wat hoger is dan bij de meeste concurrenten.
Waar het voor mij echt voorlag, was video. Als je met beelden van een GoPro, DJI-drone of grotere camera’s van Canon en vergelijkbare merken hebt gewerkt, heb je dit probleem gezien. Het bestand wordt gevonden, maar afspelen werkt niet goed, loopt vast of geeft een beschadigde clip. Disk Drill heeft hiervoor Geavanceerd Cameraherstel. Het bouwt gefragmenteerde video opnieuw op op een manier die veel andere tools niet doen. Voor fotowerk ondersteunt het ook een lange lijst RAW-formaten zoals CR3, NEF en ARW. Als je workflow daarvan afhangt, is dat belangrijker dan mooie praatjes op een productpagina. Er is ook een gratis hersteltegoed, dus je kunt snel testen voordat je betaalt.
- Als je budget nul is en je oudere tools niet erg vindt, is PhotoRec nog steeds het bekijken waard.
Deze voelt alsof hij sinds eind jaren 90 onaangeroerd is gebleven, omdat dat in sommige opzichten ook zo is. Het is open source, gratis, en er is geen herstelbeperking. Ik gebruikte het wanneer ik resultaat wilde en me niet druk maakte om afwerking. Het werkt door ruwe sectoren te scannen op bestandssignaturen in plaats van te leunen op het beschadigde bestandssysteem. Dus als je kaart zwaar beschadigd is, haalt het soms bestanden terug die andere apps missen.
De keerzijde is irritant. Je verliest de oorspronkelijke bestandsnamen en mapindeling. Dus in plaats van een nette shootmap krijg je een hoop bestanden met namen als f12345.jpg. Alles daarna sorteren is op zich al een klus. QPhotoRec voegt een eenvoudige interface toe, maar het voelt nog steeds ruw aan.
- Een paar andere die ik voor specifieke gevallen heb gebruikt.
DiskGenius is goed als je je weg rond partities en schijftools al kent. Het is snel, en ik had behoorlijke resultaten met RAW-herstel. De interface voelt oud aan. Geen mooie verpakking. Ik moest vertragen en elke klik dubbel controleren.
DiskDigger helpt op Android als je foto’s direct van de telefoon probeert te herstellen. Er zit een addertje onder het gras. Zonder root-toegang eindig je vaak met miniaturen of gecachte kopieën in plaats van de originele afbeeldingen op volledige resolutie. Ik heb mensen dit zien missen en denken dat herstel beter werkte dan het werkelijk deed.
Recuva is nog steeds prima voor eenvoudige Windows-fouten. Als je een paar minuten geleden bestanden van een gezonde schijf hebt verwijderd, is het snel en gratis. Ik zou het niet vertrouwen voor beschadigde SD-kaarten of diepe scans waarbij het bestandssysteem een puinhoop is.
Het belangrijkste is, en ik bedoel nu meteen, stop met het gebruiken van de kaart of schijf.
Maak er geen nieuwe foto’s op. Kopieer er geen willekeurige dingen naartoe. Blijf het niet opnieuw proberen in de camera. Elke schrijfactie verlaagt je kansen omdat oude gegevens worden overschreven. Ik heb ooit een herstel verpest door te lang te wachten en met de kaart te rommelen. Sla herstelde bestanden ook ergens anders op. Je bureaublad, een andere SSD, een externe schijf. Overal behalve op dezelfde kaart.
Nog iets dat mensen overslaan. Als je met een SD-kaart werkt, gebruik dan een degelijke kaartlezer. Sluit de camera niet via USB aan en verwacht hetzelfde resultaat. In mijn tests gaf directe kaarttoegang de software een betere kans op een diepe scan.
Als je de kortste weg met de minste frictie wilt, zou ik beginnen met Disk Drill. Het gaf mij de beste mix van herstelpercentage, bruikbare output en minder opruimwerk na de scan. Vooral voor video bespaarde het me tijd die ik anders had verspild aan het sorteren van kapotte bestanden en vreemd hernoemde rommel. Ik hoop dat je bestanden er nog zijn.
Als de foto’s van uw Windows-pc zijn verwijderd en u meteen bent gestopt met het gebruiken van de schijf, is Disk Drill voor de meeste mensen de veiligste keuze. Het heeft een van de betere herstelpercentages op Windows, ondersteunt de fotoformaten JPG, PNG, TIFF, HEIC en RAW, en de interface is eenvoudig genoeg zodat u geen tijd verspilt met raden op welke knop u moet drukken. Voor familiefoto’s is gebruiksgemak belangrijk, omdat één verkeerde handeling op dezelfde schijf de kans op herstel kan verkleinen.
Ik ben het enigszins oneens met @mikeappsreviewer dat Recuva een degelijke terugvaloptie is voor meer dan alleen basisfouten. Voor ouderwetse verwijderde-bestanden-terughalen, zeker. Voor mappen die van SSD’s zijn verwijderd of schijven met bestandssysteemproblemen, heb ik het te vaak zien missen.
Mijn korte lijst:
- Disk Drill, de beste mix van veiligheid, scankwaliteit en gebruiksgemak.
- R-Studio, beter voor gevorderde gebruikers die bestandssystemen kennen.
- PhotoRec, gratis maar met rommelige uitvoer en slechte bestandsorganisatie.
Wat u nu moet doen:
Stop met iets op die pc-schijf op te slaan.
Installeer herstelsoftware op een andere schijf als dat mogelijk is.
Herstel bestanden naar een externe schijf, niet naar de originele.
Als u meer opties wilt, behandelt deze video andere goede fotoherstelsoftware voor pc, beste fotoherstelsoftware voor Windows en pc.
Als de map is verwijderd vanaf een Windows-pc en niet van een camerakaart, dan zou ik R-Studio bijna helemaal bovenaan zetten als je de beste echte herstelengine wilt, maar eerlijk gezegd denk ik nog steeds dat Disk Drill voor de meeste mensen de betere keuze is omdat je er minder snel fouten mee maakt. Daarin verschil ik een beetje van @mikeappsreviewer en @sterrenkijker. Zij leunen meer op dezelfde shortlist die de meeste mensen gebruiken, maar voor gewone thuisgebruikers is de “beste” tool degene die bestanden herstelt en je niet het gevoel geeft dat je om 1 uur ’s nachts forensisch onderzoek aan het doen bent.
Mijn snelle ranking voor verwijderde familiefoto’s op pc:
-
Disk Drill
Beste balans tussen veilig, eenvoudig en effectief. Overzichtelijke interface, goede previewfunctie, ondersteunt gangbare fototypes en RAW, en het is minder intimiderend dan professionele tools. -
R-Studio
Erg sterk, maar niet iets wat ik aan mijn ouders zou geven. Geweldig als de schijf logische schade of vreemde partitieproblemen heeft. -
PhotoRec
Krachtig maar chaotisch. Het herstelt op basis van bestandskenmerken, wat je uit de brand kan helpen, maar de bestandsnamen/mappen komen meestal terug als een complete puinhoop.
Een enigszins pittige mening: ik denk dat mensen Recuva te vaak aanraden omdat het ooit ieders eerste gratis undelete-app was. Het is prima voor “oeps, ik heb dit vijf minuten geleden verwijderd”, maar niet mijn eerste keuze voor onvervangbare foto’s. Dat is gewoon mijn mening.
Wat ik zou doen:
- stop onmiddellijk met die pc te gebruiken
- installeer herstelsoftware indien mogelijk op een andere schijf
- herstel naar een externe schijf, niet naar dezelfde
Als je ook te maken hebt met gedoe met een geheugenkaart, dan is deze thread over hoe je foto’s herstelt van een microSD-kaart die niet door je laptop wordt gedetecteerd ook de moeite waard om te bekijken.
Dus ja, voor de beste software voor fotoherstel voor pc is mijn praktische antwoord eerst Disk Drill, R-Studio als je technischer bent, PhotoRec als je krap bij kas zit en geduldig bent.
Ik ben iets minder overtuigd van PhotoRec als eerste aanbeveling dan @sterrenkijker, @suenodelbosque en @mikeappsreviewer. Het is krachtig, ja, maar voor familiefoto’s vinden de meeste mensen het belangrijk om bestanden te kunnen bekijken en nog enig overzicht te houden bij het sorteren van de resultaten.
Mijn keuze blijft Disk Drill.
Voordelen
- heel gemakkelijk te gebruiken
- sterke ondersteuning voor fotoformaten, inclusief RAW
- goede voorbeeldfunctie vóór herstel
- meestal beter in het netjes terugvinden van verwijderde mappen dan oudere gratis tools
Nadelen
- niet de goedkoopste als je volledig herstel nodig hebt
- diepe scans kunnen even duren
- vindt soms duplicaten of extra rommel van oude verwijderde gegevens
Als je technischer bent, kan R-Studio het in uitzonderlijke gevallen overtreffen. Als je iets gratis wilt, is Recuva eenvoudiger dan PhotoRec, maar minder betrouwbaar bij lastigere taken.
Eén ding dat ik zou toevoegen en dat anderen niet echt benadrukten: als je verwijderde map op een SSD stond, kunnen de kansen op herstel snel dalen door TRIM. Scan in dat geval meteen en houd je verwachtingen realistisch.