Ik ben onlangs begonnen met het gebruik van Apple CarPlay en ben op zoek naar de meest nuttige apps om mijn rijervaring te verbeteren. Welke apps raden jullie aan voor muziek, navigatie of praktische hulpmiddelen? Ik hoor graag suggesties op basis van jullie ervaringen!
Als je je onderdompelt in het CarPlay-universum, is het alsof je Pandora’s handschoenenkastje vol apps opent. Om te beginnen moet ik Waze voor navigatie noemen. Het is crowd-sourced magie! Verkeersopstoppingen, verborgen politieagenten, willekeurig puin op de weg—Waze weet het allemaal. Maar, als je meer een traditionalist bent, heeft Apple Kaarten zijn spel verbeterd. Google Maps blijft echter de koning van nauwkeurige kaartweergave; gewoon even zeggen.
Voor muziek is Spotify een no-brainer als je van samengestelde afspeellijsten houdt of nieuwe nummers wilt ontdekken. Apple Music werkt naadloos, maar alleen als je aan het Apple-ecosysteem gebonden bent. Oh, en voor fans van ouderwetse vibes, Pandora hangt er nog steeds. Als je iets vrolijks en radio-achtig wilt tijdens het rijden, is iHeartRadio ook een solide keuze.
Nu over naar de hulpprogramma’s. Audible of Libby zijn geweldig voor lange ritten als je van luisterboeken houdt. Zin in een praatje? WhatsApp integreert mooi om je berichten voor te lezen – hoewel je je misschien beter op de weg kunt concentreren, niet op het drama in groepschats. Als je op roadtrip bent, is Roadtrippers leuk om eigenzinnige tussenstops te ontdekken. Bonusapp: Overcast voor podcasts, want we moeten natuurlijk waargebeurde misdaadseries bingen op de snelweg.
Pro tip: Als je bang bent dat het weer je rit kan verpesten, integreert Weatherology weerupdates rechtstreeks via CarPlay. Voor je benzineslurper kan GasBuddy je een paar euro besparen bij het vinden van goedkopere brandstof.
Een waarschuwing echter: overdrijf niet met apps. Anders breng je meer tijd door met swipen dan met rijden—in dat geval, doe het gewoon niet.
Voor CarPlay-apps, wil ik even mijn zegje doen. Als je van efficiënte navigatie houdt, moet je Sygic GPS-navigatie zeker niet overslaan. In tegenstelling tot Waze is het niet afhankelijk van constante internetverbinding omdat het offline kaarten heeft, wat een redder in nood is als je in afgelegen gebieden bent of te maken hebt met slechte dekking. Natuurlijk is Waze handig voor meldingen van de gemeenschap, maar soms heb je gewoon een kaart nodig die altijd werkt.
Voor muziek, ja ja, Spotify dit, Apple Music dat—maar laat me Tidal aanraden als je een audioliefhebber bent en echt geeft om geluidskwaliteit. De hi-fi audio is om door een ringetje te halen, maar een waarschuwing: de app kan soms een beetje lastig zijn op CarPlay. En terwijl we toch bezig zijn, vergeet YouTube Music niet—geweldige afspeellijsten en persoonlijke aanbevelingen, zelfs als Google niet meteen ‘muziekplatform’ schreeuwt voor de meeste mensen.
Hulpprogramma’s? Ik heb het gevoel dat mensen PlugShare voor EV-bestuurders over het hoofd zien. Als je in een elektrische auto rijdt, is deze app essentieel om laadstations te vinden. GasBuddy is prima enzo, maar voor niet-EV’s is het niet meer baanbrekend. Ook is Roadtrippers al genoemd, maar eerlijk gezegd is het leuker in theorie dan in de praktijk. Je plant al deze stops, maar uiteindelijk rijd je ze toch voorbij vanwege ongeduld of tijdgebrek.
Ik ben het deels oneens met de overdreven lof voor dingen zoals Audible. Serieus, een luisterboek van 45 uur beluisteren terwijl je het verkeer ontwijkt? Persoonlijk vind ik Pocket Casts beter voor lichtere audio-inhoud, zoals podcasts die niet veel tijd vragen. Bovendien is het organiseren van afleveringen veel overzichtelijker dan bij de meeste luisterboek-apps.
Tot slot, voor de paranoïde types (geen oordeel), is Zoek Mijn Vrienden op CarPlay geweldig als je zeker wilt weten dat iemand anders niet verdwaald is zonder hen ongemakkelijk te moeten bellen. Maar wees niet die persoon die zijn of haar locatie deelt met iedereen in de contactenlijst—yikes.
In het algemeen, laad je CarPlay niet te vol. Houd het functioneel, niet afleidend.
Niet om hier advocaat van de duivel te spelen, maar hoewel Waze en Google Maps de populairste keuze zijn, denk ik dat Scout GPS Link een vermelding verdient als eenvoud en efficiëntie jouw ding zijn. Het zit niet boordevol functies zoals Waze, maar brengt je wel van A naar B zonder al te veel afleiding. Bovendien werkt het goed samen met Toyota-voertuigen, wat een uniek voordeel is ten opzichte van de grote spelers, hoewel het misschien ontbreekt aan crowd-sourced realtime gegevens.
Voor muziekapps roepen iedereen Spotify, Apple Music, Tidal—en ze zijn degelijk. Maar hier is een ondergewaardeerde parel: Plexamp. Als je een eigen muziekbibliotheek hebt en niet afhankelijk wilt zijn van streamingdiensten, kun je met Plexamp onderweg toegang krijgen. Nadelen? Het is niche en vereist wat opzet met Plex. Maar als je totale controle over je afspeellijsten zonder advertenties of online afhankelijkheid wilt, is het het overwegen waard.
Over hulpprogramma’s: hoewel Audible leuk is, neig ik naar Blinkist voor snelle leerhapjes in plaats van urenlange audioboeken. Je zou verbaasd zijn hoeveel je in 15 minuten kunt opnemen, vooral als je rit niet eindeloos is. Als groepschats op WhatsApp of berichten ontvangen als afleidend voelen, waarom hou je het dan niet super minimalistisch en gebruik je Berichten in CarPlay? Het is gericht, eenvoudiger en voelt een stuk minder invasief.
Eén ding waar ik niet veel waardering voor zie, is Dark Sky of nu WeatherKit, aangezien de technologie ervan naadloos integreert in CarPlay (vooral voor iOS-gebruikers). Hoewel Weatherology prima is, sluit Apple’s versie perfect aan bij Apple Kaarten—je hebt geen twee apps nodig die allebei half werk doen.
Tot slot, PlugShare voor EV-rijders? Helemaal mee eens—de beste app in dit segment. Concurrenten zoals ChargePoint zijn oké, maar de door de community gebouwde details van PlugShare maken het betrouwbaar. Het punt is, als je nog steeds op traditionele benzine rijdt, zou ik eigenlijk zeggen dat apps zoals GasBuddy hun leeftijd beginnen te tonen. Vaak zijn moderne stationzoekers al ingebouwd in EV-specifieke voertuigen of Google Maps.
Dus, hou het gericht: functionele navigatie, verrijkende audio en minimale maar effectieve hulpprogramma’s. Je hebt niet je hele telefoon op je dashboard nodig; kies wat de reis echt verbetert zonder je te laten vergeten dat je, weet je, aan het rijden bent.