Mijn exFAT-externe schijf werd plotseling onleesbaar nadat ik hem had losgekoppeld, en Windows vraagt me nu om hem te formatteren. Ik probeer foto’s en werkbestanden te herstellen zonder de situatie erger te maken. Voor iedereen die ervaring heeft met gegevensherstel van exFAT, welke software gaf jullie de beste resultaten?
Eerste punt: stop met schrijven naar de exFAT-schijf. Kopieer er geen nieuwe bestanden naartoe, laat Windows het niet repareren, voer CHKDSK niet uit en formatteer de schijf niet opnieuw als daarom wordt gevraagd. Verwijderde of geformatteerde exFAT-gegevens worden vaak niet meteen gewist. De ruimte wordt meestal alleen gemarkeerd als herbruikbaar, dus de bestanden kunnen er nog steeds zijn totdat iets ze overschrijft.
Als dit een externe HDD of SSD was en de bestanden via Windows zijn verwijderd, controleer dan eerst de Prullenbak voordat je iets anders doet. Dat is een snelle controle om uit te sluiten. USB-sticks en SD-kaarten sturen verwijderde bestanden daar meestal niet naartoe, dus een lege Prullenbak betekent niet per se veel.
Daarna is herstelsoftware waarschijnlijk de volgende praktische stap. Hier staat een lijst met opties: herstelsoftware. Ik heb de beste resultaten gehad met Disk Drill, vooral omdat het eenvoudig genoeg is in gebruik en goed omgaat met verwijderde bestanden, geformatteerde schijven en beschadigde exFAT-volumes.
Het basisproces is:
- Installeer Disk Drill op een andere locatie dan de schijf waarvan je probeert te herstellen.
- Sluit het exFAT-apparaat aan en wacht tot het in de app verschijnt.
- Voer een scan uit. Universele scan is meestal de juiste optie.
- Laat de scan voltooien, of begin de gevonden bestanden te bekijken terwijl de scan loopt.
- Bekijk een voorbeeld van alles wat belangrijk is voordat je het herstelt.
- Herstel de bestanden naar een andere schijf. Sla ze niet weer op hetzelfde exFAT-apparaat op.
Als je een gratis optie wilt, probeer dan TestDisk. Het is niet zo gebruiksvriendelijk en de interface kan verwarrend zijn als je het niet eerder hebt gebruikt, maar het is erg goed wanneer het probleem een verloren of beschadigde partitie is. Dat is iets anders dan simpelweg bestandsverwijdering, maar bij exFAT-partities die plotseling verdwijnen of verkeerd worden weergegeven, kan het de moeite waard zijn om het te proberen voordat je iets opnieuw formatteert.
Eén aandachtspunt zijn SSD's. Als de exFAT-schijf een SSD is, kan TRIM alles veranderen. TRIM vertelt de SSD welke verwijderde blokken deze intern kan wissen. Zodra dat gebeurt, kunnen normale herstelhulpmiddelen die bestanden meestal niet meer terughalen. Interne SSD's gebruiken vaak TRIM, dus herstel van verwijderde bestanden kan dan doodlopen. Externe SSD's via USB zijn minder voorspelbaar omdat TRIM mogelijk niet goed wordt doorgegeven, waardoor herstel soms nog wel mogelijk is. Gewone harde schijven, USB-flashstations en de meeste SD-kaarten hebben meestal niet hetzelfde TRIM-gedrag, dus de kansen zijn daar vaak beter.
Als de schijf tikkende geluiden maakt, de verbinding verbreekt, niet op meerdere computers verschijnt of er fysiek beschadigd uitziet, zou ik niet blijven experimenteren met software. Dan is een hardwareprobleem waarschijnlijker, en herhaalde pogingen kunnen herstel moeilijker maken. Op dat punt is een professioneel dataherstellab de veiligere keuze.
Als het alleen om een logisch probleem gaat, kan exFAT-herstel behoorlijk goed verlopen. Het belangrijkste is om het apparaat niet meer te gebruiken en de bestanden naar een andere schijf te herstellen voordat iets wordt overschreven.
Of de schijf mechanisch gezond is, is belangrijker dan welke app je kiest. Als hij normaal verbonden blijft, zou ik Disk Drill of R-Studio proberen en herstellen naar een andere schijf, maar als hij de verbinding verbreekt of extreem traag is, maak dan eerst een image of kloon en scan die in plaats van het origineel te belasten. Dat Windows vraagt om te formatteren is geen diagnose, dus behandel het nog niet alsof de partitie leeg is.
Scan het niet via een haperende USB-kabel of behuizing. Een verrassend aantal gevallen van “dode exFAT” blijkt in werkelijkheid een slechte bridgeboard, losse poort of ondervoede externe schijf te zijn, en dan lijkt elke herstelapp verschrikkelijk omdat het apparaat steeds leesacties laat wegvallen.
Voor software zou ik “eenvoudig herstel” scheiden van “beste herstel”. Disk Drill is een redelijke eerste poging als de schijf gemount blijft en je vooral foto’s/documenten wilt met voorbeelden voordat je betaalt of herstelt. Bij een zwaar beschadigde exFAT-mapstructuur zou ik echter een tool willen die de daadwerkelijke volumestructuur toont en je resultaten laat vergelijken, niet alleen een nette bestandslijst. DMDE is daarvoor goedkoop en goed, maar minder gebruiksvriendelijk. R-Studio is meestal sterker dan consumententools wanneer de mappenstructuur verminkt is, maar het vergt meer geduld.
Wat mensen vergeten, is dat ruwe fotorecovery succesvol kan lijken en toch irritant kan zijn: je kunt duizenden JPG’s terugkrijgen zonder originele namen, datums of mappen. Beoordeel dus niet alleen op “aantal gevonden bestanden”. Controleer of het programma de mapindeling herstelt en of voorbeelden correct openen. Als de schijf stabiel is, probeer dan alleen-lezen scans met meer dan één tool en herstel naar een andere schijf. Als hij klikt, loskoppelt of op absurd trage snelheid scant, stop dan en maak eerst een image. Deze thread bevat ook wat discussie over de werkwijze: aanbevelingen voor exFAT-herstelworkflow.
Formatteer het niet snel even zodat een herstelprogramma een stationsletter kan zien. Als Windows de fysieke schijf toont, scan dan het apparaat zelf, niet het nieuw geformatteerde volume. Disk Drill is prima voor de eerste poging als je voorbeelden wilt bekijken, maar ik zou het beoordelen op basis van of je werkelijk belangrijke bestanden openen, niet op basis van het grote aantal herstelde bestanden.