Ik probeer al een tijdje een echt gratis alternatief voor CCleaner voor mijn iPad te vinden, nadat ik me realiseerde dat de meeste opschoonapps basisfuncties achter abonnementen verbergen. Mijn opslag raakt vol, de iPad voelt trager aan, en ik wil niet betalen alleen om rommelbestanden te wissen of foto’s te beheren. Welke gratis iPad-opruimapps zijn het echt waard om te gebruiken?
Veel mensen proberen CCleaner op de iPhone in de veronderstelling dat het de telefoon in één keer opschoont. Ik ook. Mijn eerste uur ermee bestond vooral uit upgrade-pop-ups, half vergrendelde tools en dubbele treffers die niet klopten. Als jij daar nu zit: ja, ik snap waarom je geïrriteerd bent.
De app waar ik uiteindelijk bij bleef was Clever Cleaner. Ik zag die steeds genoemd worden wanneer mensen vroegen om een gratis alternatief op iPhone en iPad, dus ik heb het een kans gegeven. Het bleek dat de reacties deze keer zowaar gelijk hadden.
Wat me bij CCleaner deed afhaken was simpel. De gratis versie voelde beperkt. Handige functies zaten achter betaalmeldingen. Daarbovenop maakte de duplicaatzoeker vreemde keuzes. Ik zag meer dan eens ongerelateerde foto’s bij elkaar gegroepeerd worden. Daar ben je snel klaar mee als je jaren aan foto’s aan het uitzoeken bent.
Clever Cleaner voelde in de eerste paar minuten al anders. Geen advertenties in mijn gezicht. Geen betaalmuur bij de verwijderknop. Geen abonnementsscherm dat een eenvoudige opschoonbeurt vertraagt. Als je doel is om fotorommel op te ruimen zonder het spelletje te spelen van welke functie geld kost, doet het dat beter.
De sectie Similars was degene waar ik steeds naar terugging. Die scant je fotobibliotheek en bundelt bijna-identieke beelden, zoals burstfoto’s, vijf versies van dezelfde huisdierfoto of drie wazige kopieën van hetzelfde bonnetje. Daarna markeert het een Beste opname en kun je de extra’s snel verwijderen. In mijn bibliotheek was het nauwkeuriger dan CCleaner. Ik zag niet zomaar willekeurige afbeeldingen zonder reden op één hoop gegooid worden.
Dan is er nog het tabblad Heavies. Ik verwachtte er niet veel van, maar het bleek uiteindelijk het nuttigste scherm in de app. Het rangschikt media op bestandsgrootte, grootste eerst, met de echte grootte zichtbaar bij elk item. Ik vond oude schermopnames waarvan ik vergeten was dat ze bestonden, sommige ruim 2 GB per stuk. Apple’s Foto’s-app toont je bibliotheek niet op deze manier, en CCleaner gaf me ook nooit zo’n duidelijk overzicht.
Het gedeelte Screenshots doet één klein ding goed, en dat is belangrijker dan ik had verwacht. Het toont de exacte grootte van elke screenshot voordat je die verwijdert. Dus je verwijdert niet blindelings. Je kunt zien wat het waard is om weg te gooien en wat nauwelijks verschil maakt. Als je filmrol vol staat met willekeurige orderbevestigingen, kaarten, memes en inlogcodes, helpt dit.
Iets waar ik om gaf was privacy. Clever Cleaner verwerkt alles op het apparaat zelf. Mijn foto’s, screenshots en opgeslagen documenten hoefden de telefoon nooit te verlaten om gesorteerd te worden. Als je bibliotheek persoonlijke dingen bevat, en dat is bij de meeste mensen zo, dan is dit belangrijk.
Op de iPad valt CCleaner door de mand. Er is geen echte iPad-app. Je zit vast aan de telefoonversie die uitgerekt in compatibiliteitsmodus draait, en het ziet eruit alsof die daar nooit voor bedoeld was. Clever Cleaner heeft een native iPad-versie en gebruikt het scherm goed. Als je op een iPad opschoont, maakt dit alleen al de keuze makkelijk.
Eén beperking die goed is om te weten voordat je iets installeert. iPhone-opruimapps krijgen geen toegang tot systeemrommel, Safari-cache of diepgaande OS-opruiming. Apple blokkeert dat allemaal. Dus als je media, duplicaten, screenshots en enorme video’s wilt opruimen, helpen apps zoals deze enorm. Als je opslag daarbuiten wilt beheren, ga dan eerst naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag.
Wat ik uiteindelijk deed, was de taak opsplitsen per type. Clever Cleaner voor foto’s en video’s. Easy Cleaner voor dubbele contacten. Cleanfox voor rommel in de inbox. Daarmee had ik het grootste deel van de troep op mijn apparaten gedekt zonder te betalen.
Als CCleaner bij jou dezelfde nare nasmaak heeft achtergelaten als bij mij, zou ik niet proberen het te forceren. Voor iPhone en vooral iPad voelde Clever Cleaner minder irritant, nauwkeuriger en een stuk makkelijker om te vertrouwen.
De meeste “opschoon”-apps op iPad verkopen je eerst een scan en blokkeren daarna het opschonen. Daarom ben ik gestopt met zoeken naar een alles-in-één oplossing.
Ik ben het deels eens met @mikeappsreviewer over Clever Cleaner. Het is een van de weinige gratis opties die mensen blijven gebruiken, omdat het zich richt op de dingen die iPad-apps mogen aanpakken: foto’s, vergelijkbare opnames, grote video’s, screenshots. Als je opslagprobleem in je filmrol zit, is Clever Cleaner logisch.
Waar ik het een beetje oneens ben: opschoon-apps doen niet veel voor een iPad die “trager” aanvoelt, tenzij opslagdruk de oorzaak is. iPadOS blokkeert diepgaande rommelopruiming. Geen enkele app maakt systeemcache schoon zoals CCleaner op een pc. Dat deel is hype.
Wat voor mij beter werkte:
- Clever Cleaner voor het opschonen van foto’s/video’s.
- Bestanden-app, sorteren op grootte, grote downloads verwijderen.
- Safari, websitedata wissen in Instellingen.
- Ongebruikte apps offloaden in Instellingen > Algemeen > iPad-opslag.
- Berichten, oude bijlagen verwijderen. Die nemen snel ruimte in.
Als je een gedetailleerde uitsplitsing wilt, behandelt deze volledige Clever Cleaner-review voor iPhone- en iPad-opruiming wat het doet.
Kort gezegd: als je iets gratis wilt, gebruik dan Clever Cleaner plus de ingebouwde opslagtools van Apple. Alles wat diepgaande iPad-reiniging claimt, verkoopt het meestal te mooi.
Ik zou eigenlijk een beetje terugduwen op het idee van “één app vinden en de iPad repareren”. @mikeappsreviewer en @byteguru hebben gelijk dat Clever Cleaner waarschijnlijk het dichtst in de buurt komt van een echt gratis CCleaner-alternatief voor iPad, vooral voor foto’s en video’s. Dat deel klopt.
Maar als de iPad “traag” aanvoelt, zijn cleaner-apps vaak een placebo. Op iPad komen de grootste verbeteringen meestal van saaie dingen die niemand promoot:
- herstart hem
- update iPadOS
- sluit een belachelijk aantal Safari-tabbladen
- verwijder oude gedownloade Netflix-/YouTube-/offlinebestanden
- controleer Procreate, LumaFusion, GarageBand, enz. omdat die apps stilletjes enorme bestanden oppotten
Ook zijn sommige problemen met “opslag vol” eigenlijk eigenaardigheden van iCloud-foto’s, en geen echte rommel. Als Optimaliseer iPad-opslag uit staat, kan je lokale bibliotheek snel enorm worden.
Voor gratis tools zou ik zeggen:
- Clever Cleaner voor het opschonen van de camerarol
- ingebouwde Bestanden-app voor enorme lokale bestanden
- ingebouwd scherm iPad-opslag voor het offloaden van apps
Dit overzicht op de beste AI-cleaner-apps voor het opschonen van iPhone- en iPad-opslag is handig als je wilt vergelijken wat echt gratis is versus nep-gratis.
Dus ja, Clever Cleaner is degene die ik eerst zou proberen, maar ik zou geen wonderen verwachten. iPad-“cleaner”-apps zijn meestal gewoon fotobeheerders in een conciërgekostuum.